Jedną z kluczowych inwestycji jest wdrażany w Polsce Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym - ERTMS. Z jego efektów korzystają już pasażerowie na linii Warszawa – Trójmiasto. Prędkość najszybszych pociągów na tej trasie wzrosła do 200 km/h. Dzięki temu koleją z Warszawy do Gdańska dojedziemy w ok. 2,5 godziny.
Kolej w Polsce przewiozła w 2019 roku ponad 355 mln pasażerów. Dlaczego coraz więcej osób na podróż wybiera właśnie ten środek transportu? Kolej jest bezpieczna, komfortowa i szybka. Co równie ważne, jest także najbardziej ekologicznym lądowym, zbiorowym środkiem transportu. Kiedy z samochodu przesiadamy się do pociągu, nie tylko oszczędzamy czas i omijamy korki, ale także realnie przyczyniamy się do mniejszej emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Jazda samochodem oznacza średnio 5-krotnie wyższą emisję CO2 niż podróż pociągiem1.
Różnice są jeszcze większe, gdy porównujemy transport kolejowy i drogowy. Emisja CO2 podczas przewożenia 1 tony ładunku koleją to około 24 gramy na kilometr. Z kolei samochody ciężarowe emitują aż 137 gramów dwutlenku węgla do atmosfery2.
Inny ważny powód, dla którego na podróż warto wybrać kolej to najwyższy poziom bezpieczeństwa wśród transportu lądowego. Statystyki potwierdzają, że pociągi są znacznie bezpieczniejsze od m.in. samochodów3. Wsparcie maszynistom zapewnią dodatkowo wdrażane na kluczowych trasach nowoczesne technologie, takie jak np. Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym. ERTMS nie tylko wspomoże pracę maszynisty, ale również usprawni ruch kolejowy po Polsce i Europie poprzez ujednolicenie systemów zarządzania ruchem kolejowym w krajach Unii Europejskiej. To znacznie ułatwi przekraczanie kolejowych granic. ERTMS w Polsce uruchamiany jest na liniach kolejowych: E20 od Kunowic przez Poznań, Warszawę do Terespola, E30 od Zgorzelca do Węglińca oraz z Krakowa do Rzeszowa i E59 z Poznania do Wrocławia.
Czym jest ERTMS?
Składową Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) stanowi cyfrowy system łączności GSM-R, który odpowiada za przesyłanie informacji niezbędnych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem), który odpowiada za wypracowanie bezpiecznego „zezwolenia na jazdę”. System nadzoruje również w sposób ciągły pracę maszynisty i jeżeli nastąpi taka konieczność, automatycznie dostosuje prędkość składu do panujących warunków, a w niektórych przypadkach sam zatrzyma pociąg.
1 Dane Parlamentu Europejskiego –
„Emisje CO2 z samochodów fakty i liczby (infografika)”
2 Raport Europejskiej Agencji Środowiska „Rail and waterborne — best
for low-carbon motorised transport”
3 Dane Komisji Europejskiej – European Year of Rail – „Why rail?”
- Materiał powstał we współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.