Cyfryzacja, robotyka i wzmocnienie geriatrii

Rynek farmaceutyczny przechodzi na przestrzeni ostatnich lat dynamiczne zmiany, napędzane postępami w nauce, zmieniającymi się potrzebami zdrowotnymi oraz ewolucją biznesowych strategii. Innowacje w badaniach i rozwoju, starzejąca się populacja oraz nowe regulacje kształtują przyszłość tej fascynującej branży. Medycyna i biznes to kluczowe sfery dla dobrego funkcjonowania i rozwoju społeczeństwa. W dzisiejszych czasach nauka i przedsiębiorczość są ściśle powiązane, a budowanie mostów między nimi, dzielenie się pomysłami, wiedzą i zasobami jest niezbędne dla postępu.

Publikacja: 26.06.2024 12:00

Z przeprowadzonych badań wynika, że możemy podzielić Polaków na lojalnych pacjentów, zdrowych konsumpcyjnych entuzjastów i pragmatycznych chorych. To ciekawe dane, ponieważ pokazują one nasze podejście do dobrostanu zdrowotnego, ale też perspektywę rozwoju rynku farmaceutycznego i zapotrzebowanie konsumentów – powiedziała dr hab. Monika Skorek, prof. UW, podczas konferencji „Medycyna, farmacja i biznes – synergia nauki, zdrowia i rozwoju” zorganizowanej przez Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. – Zdrowie ludzi, rozwój nauki i możliwości komercjalizacji są dziś w synergii jak nigdy wcześniej.

Jak przekonują specjaliści, przyszłość rynku farmaceutycznego będzie kształtowana przez dalszy rozwój innowacyjnych terapii oraz zapewnienie ich dostępności i przystępności cenowej na całym świecie. Kluczowym elementem będzie współpraca między sektorem publicznym a prywatnym, która pozwoli skutecznie stawić czoła wyzwaniom stojącym przed tą branżą.

Podobnie jak inne gałęzie gospodarki, medycyna i farmacja stoją przed wyzwaniami związanymi z cyfryzacją. – E-zdrowie otwiera przed nami nieograniczone możliwości, ale także stawia wobec nas wyzwania związane z bezpieczeństwem danych. W erze, gdzie informacje są kluczem do postępu medycyny, nie możemy zignorować znaczenia cyberbezpieczeństwa w ochronie danych medycznych – mówi Ligia Kornowska, dyrektor zarządzająca Polskiej Federacji Szpitali.

Przykładowo Krajowa Organizacja Weryfikacji Autentyczności Leków (KOWAL) wprowadziła National Alert Management System (NAMS). To narzędzie, które ma zrewolucjonizować zarządzanie alertami w branży farmaceutycznej.

NAMS został stworzony w celu zapewnienia efektywniejszej obsługi i ochrony zdrowia pacjentów. To rozwiązanie, które pozwoli na sprawne śledzenie, dokumentowanie i wyjaśnianie alertów przy jednoczesnym zachowaniu pełnej anonimowości.

Farmaceuci, korzystając z aplikacji NAMS, będą mieli możliwość szybkiego dostępu do wygenerowanych przez siebie alertów. Jeśli chodzi o alerty techniczne, NAMS zapewni jasne wskazówki dotyczące przyczyny ich generowania i automatycznie zamknie je w przyszłości. W przypadku wątpliwości użytkownicy będą mogli łatwo dodawać komentarze lub załączać zdjęcia opakowań leków, co jeszcze bardziej ułatwi proces analizy i wyjaśniania alertów. Co ważne, NAMS umożliwi bezpośrednią komunikację z podmiotem odpowiedzialnym dla danego produktu leczniczego, przy zachowaniu zasad anonimowości, co przyczyni się do lepszej współpracy na rzecz ochrony zdrowia pacjentów.

– Krajowy System Zarządzania Alertami został zaprojektowany tak, aby był prosty w obsłudze i intuicyjny dla farmaceutów – mówi Iwona McManus, prezes Krajowej Organizacji Weryfikacji Autentyczności Leków. – Dzięki niemu będą mieli łatwy dostęp do swoich alertów, będą mogli szybko analizować przyczyny ich generowania, komunikować się z innymi zaangażowanymi stronami i ostatecznie zamknąć alerty w czasie rzeczywistym. Wierzymy, że to narzędzie przyniesie im ogromne korzyści i pozwoli skuteczniej spełniać ich ważną rolę w opiece zdrowotnej.

Ważnym trendem jest też robotyka – roboty chirurgiczne należą do najczęściej kupowanych urządzeń w ostatnich latach. Jednak zmiany inwestycyjne to nie tylko szpitalnictwo i działanie własne podmiotu leczniczego, ale także zorganizowane inicjatywy centralne.

Dlatego też w najbliższych latach planowana jest realizacja największego projektu inwestycyjnego z dofinansowaniem w ramach Funduszu Europejskiego na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Dzięki temu do placówek POZ trafi wsparcie w wysokości 1 mld zł.

Branża medyczna i farmaceutyczna stoi też przed wyzwaniem prawnym – jak wprowadzać regulacje prawne dla rynku technologii medycznych, uwzględniając jednocześnie jego złożoną charakterystykę i międzynarodowe standardy? – Aktualna legislacja stawia wiele wyzwań producentom i dystrybutorom wyrobów medycznych, a także pracownikom systemu ochrony zdrowia – mówi Arkadiusz Grądkowski, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Wyrobów Medycznych POLMED.

Wyzwaniem dla branży jest też sprawa geriatrii. W Polsce w 2035 r. na każdy 1000 dzieci będzie przypadało 1996 seniorów w wieku powyżej 65 lat, podczas gdy w 2014 r. ta proporcja była jak 1:1. Rynek potrzebuje ponad 2,7 tys. lekarzy geriatrów, tymczasem lekarzy tej specjalności mamy ok. 560.

– Ustawa o opiece geriatrycznej wprowadzona w ostatnich miesiącach nakłada na samorządy szczególne zadania w tym zakresie, z którymi przyjdzie się nam zmierzyć. W chwili obecnej w województwie powinno powstać 420 łóżek geriatrycznych oraz kilkadziesiąt centrów zdrowia 75+ – stwierdza wiceprezes Okręgowej Rady Lekarskiej Wielkopolskiej Izby Lekarskiej Marcin Karolewski, specjalista chorób wewnętrznych i hipertensjologii.

Z przeprowadzonych badań wynika, że możemy podzielić Polaków na lojalnych pacjentów, zdrowych konsumpcyjnych entuzjastów i pragmatycznych chorych. To ciekawe dane, ponieważ pokazują one nasze podejście do dobrostanu zdrowotnego, ale też perspektywę rozwoju rynku farmaceutycznego i zapotrzebowanie konsumentów – powiedziała dr hab. Monika Skorek, prof. UW, podczas konferencji „Medycyna, farmacja i biznes – synergia nauki, zdrowia i rozwoju” zorganizowanej przez Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. – Zdrowie ludzi, rozwój nauki i możliwości komercjalizacji są dziś w synergii jak nigdy wcześniej.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Opera prezentuje pierwszą, testową wersję przeglądarki Opera One R2
Materiał Promocyjny
Dodatkowe korzyści dla nowych klientów banku poza ofertą promocyjną?
Dodatki
Hype, halucynacje i koszty
Dodatki
Komunikacja i promocja z dużymi obostrzeniami
Dodatki
Wciąż wprowadzane za wolno
Materiał Promocyjny
Tomasz Porawski, dyrektor marki Skoda: Skupiamy się na życzeniach naszych klientów
Materiał partnera
Szpitale samorządu Mazowsza w innowacyjnej czołówce