Agencja uznała, że jednym z powodów zmiany jej oceny — zachowała jedynie stałe perspektywy — jest kryzys społeczny panujący we Francji. W komunikacie oceniła, że program ustabilizowania finansów przesłany w kwietniu do Brukseli był bardziej ambitny od poprzedniego programu zmniejszenia deficytu budżetowego do 2,7 proc. PKB w 2027 r., ale opierał się na bardziej optymistycznych prognozach wzrostu od jej przewidywań. Fitch zakładała 0,8 proc. w tym roku i 1,3 proc. w 2024 r., natomiast rząd w Paryżu odpowiednio 1,0 i 1,6 proc. — odnotował dziennik.
Agencja uważa w związku z demonstracjami przeciwko reformie systemu emerytalnego, że powstały impas polityczny i czasem gwałtowne demonstracje zagrażają programowi reform ekipie Emmanuela Macrona i mogą wywołać presję na łagodniejszą politykę fiskalną lub na odejście od poprzednich reform.
Decyzja rządu o użyciu art. 49.3 konstytucji zamiast głosowania w parlamencie nad projektem reformy emerytalnej zaostrzyła zdecydowanie protesty społeczeństwa. Doprowadziła do demonstracji i strajków w całym kraju, wzmacniając ugrupowania radykalne, przeciwne obecnemu układowi sił — uznała Fitch. Dotychczas oceniała Francję na AA z negatywna perspektywą, co wskazywało, że może obniżyć tę ocenę.
Agencja uważa, że presja na wydatki publiczne będzie duża w krótkim terminie, bo jedna trzecia z nich dotyczy emerytur i świadczeń socjalnych, indeksowanych do poziomu inflacji. W średnim i w długim okresie reforma emerytalna podwyższająca wiek z 62 do 64 lat będzie mieć umiarkowanie pozytywny wpływ — stwierdziła i odnotowała przy okazji, że współczynnik zadłużenia publicznego względem PKB (111,6 proc. na koniec 2022 r.) był najwyższy wśród krajów z oceną wiarygodności AA, bo ich średni poziom wynosi 48,4 proc.
Fitch odnotowała duży deficyt budżetowy i skromne postępy w jego zmniejszaniu. W 2022 r. wyniósł on 4,7 proc. PKB, w tym roku zwiększy się do 4,9 proc., a od 2024 r.; ma stopniowo maleć — zakłada rząd w programie stabilizacji opublikowanym kilka dni temu. Do 2027 r. ma zmaleć do poziomu wymaganego w Unii, czyli do poniżej 3 proc., natomiast Fitch spodziewa się, że będzie to 5 proc. Co się tyczy zadłużenia sektora publicznego, które w końcu 2022 r. wynosiło 111,6 proc. PKB (a unijna norma przewiduje 60 proc.), Fitch ocenia, że należy zmniejszać je szybciej, rząd zapowiedział dojście w 2027 r. do 108,3 proc..