Sieci w Polsce stawiają na ekoprodukty

Rosną wydatki klientów na naturalną żywność. Zarabiać na niej chce więc coraz więcej producentów i sklepów

Publikacja: 22.07.2008 02:45

Sieci w Polsce stawiają na ekoprodukty

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

– W ciągu najbliższego roku wszystkie sieci handlowe w Polsce będą miały w swojej ofercie żywność ekologiczną – szacuje Waldemar Sadowski ze stowarzyszenia O! eko. Producenci w nim zrzeszeni dostarczają już swoje produkty do sklepów Tesco i Auchan, a jeszcze w tym roku chcieliby wejść do kolejnych sieci. Rozmowy prowadzą z kilkoma z nich.

Sieci handlowe w Polsce dopiero od niedawna zaczynają widzieć potencjał sprzedaży ekożywności, która jest od 20 – 30 do nawet 100 proc. droższa od zwykłych odpowiedników. W Niemczech, gdzie wydatki na ten cel wynoszą 4,5 mld euro rocznie i są najwyższe w Europie, klienci kupują ją głównie właśnie w super i hipermarketach.

– Obecność w sieciach to dla branży najlepsza forma promocji – uważa Wojciech Książek, prezes spółki Regina i szef Stowarzyszenia Ekomazovia. Jeszcze tej jesieni należący do stowarzyszenia producenci wprowadzą swoje wyroby do sklepów Real i Makro, których właścicielem jest sieć Metro AG. Na opakowaniu każdego produktu ma się znaleźć znak stowarzyszenia. Jednak Ekomazovia nie chce, tak jak O! eko stworzyć jednej marki dla wszystkich produktów.

Współpracę z siecią Carrefour rozwija natomiast stowarzyszenie Polska Ekologia. – W ofercie mamy już prawie 150 ekologicznych produktów – mówi Maria Cieślikowska, rzeczniczka Carrefour Polska. Połowa towarów dostarczana przez Polską Ekologię pochodzi z firmy Symbio, czołowego producenta ekologicznej żywności w Polsce. Specjalne stoiska są już w kilkunastu sklepach Carrefoura. W tym tygodniu ruszy kolejne w Gdańsku. Do końca roku powstanie co najmniej następnych pięć, m.in. w Gliwicach i Toruniu. A na Carrefourze się nie skończy. Polska Ekologia rozmawia już z kolejnymi sieciami. Na razie nie zdradza z którymi.

Dotychczasowy rozwój krajowego rynku żywności ekologicznej to dopiero początek boomu, który zdaniem producentów i dystrybutorów czeka nas w najbliższych latach. Jej udział w całym rynku spożywczym jest na razie niewielki – nie przekracza 1 proc. Według różnych szacunków rocznie Polacy przeznaczają na nią od 80 do 600 mln zł.

Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w tym roku nasze wydatki na ekoprodukty zwiększą się o 12 proc. Większym optymistą jest Artur Tymiński, wiceprezes Symbio. Jego zdaniem w ciągu najbliższych kilku lat możliwy jest wzrost sprzedaży o kilkadziesiąt procent rocznie.

Wiele będzie zależało od promocji i reklamy. – Rozwijanie naszego projektu zależy w dużym stopniu od wzrostu świadomości Polaków, którzy na razie zbyt dobrze w tej tematyce nie są zorientowani. Liczymy na akcję promocyjną, na którą środki Ekomazowia chce pozyskać z Brukseli – mówi Renata Juszkiewicz, dyrektor przedstawicielstwa Metro AG w Polsce. Stowarzyszenie ogłosiło już przetarg, w którym chce wyłonić agencję odpowiedzialną za kampanię. Wojciech Książyk nie zdradza, ile będzie kosztować akcja. Podaje, że powinna ruszyć na przełomie października i listopada 2008 r.

Oprócz współpracy z polskimi grupami producentów sieci zaczynają promować także własne marki. Tesco – owoce i warzywa z logo Bio oraz gotowe produkty, jak np. makarony o nazwie Organic. – Ich sprzedaż rośnie, w tej chwili mamy w ofercie ok. 100 takich produktów – mówi Przemysław Skory, rzecznik Tesco.

Poza sieciami hiper czy supermarketów sprzedaż żywności ekologicznej rozwija się też w sieciach specjalistycznych. Największa z nich to Organic Farma Zdrowia, która ma już w Polsce 15 delikatesów.

Przybywa także producentów ekożywności. Na koniec 2007 r. było 207 przetwórni z uprawnieniami do jej wytwarzania. To 27 proc. więcej niż w 2006 r.

– W ciągu najbliższego roku wszystkie sieci handlowe w Polsce będą miały w swojej ofercie żywność ekologiczną – szacuje Waldemar Sadowski ze stowarzyszenia O! eko. Producenci w nim zrzeszeni dostarczają już swoje produkty do sklepów Tesco i Auchan, a jeszcze w tym roku chcieliby wejść do kolejnych sieci. Rozmowy prowadzą z kilkoma z nich.

Sieci handlowe w Polsce dopiero od niedawna zaczynają widzieć potencjał sprzedaży ekożywności, która jest od 20 – 30 do nawet 100 proc. droższa od zwykłych odpowiedników. W Niemczech, gdzie wydatki na ten cel wynoszą 4,5 mld euro rocznie i są najwyższe w Europie, klienci kupują ją głównie właśnie w super i hipermarketach.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Jak deregulacja może pomóc firmom? Ich oczekiwania sprawdził PIE
Biznes
Rodzina Trumpa aktywnie inwestuje. Skok cen akcji
Biznes
Chiński inwestor kupił kultową włoską markę Bialetti
Biznes
Groźby Trumpa wobec Chin, problemy polskich firm i niepokojąca siła rubla
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Ruszyła karuzela nazwisk kandydatów na nowego prezesa UKE