– W dużym uogólnieniu rozwiązania dotyczą sytuacji bieżącej. Chodzi o uruchomienie funduszu socjalnego dla najbardziej potrzebujących twórców, uelastycznienie terminów, zwiększone zaliczkowanie dotacji, monitoring rynku audiowizualnego, umożliwienie pierwszej eksploatacji filmów na platformach VoD, a przede wszystkim przesunięcie funduszy PISF w kierunku prac przygotowawczych oraz scenariuszowych, tak aby okres pandemii nie był bezproduktywny – mówi Piętas-Kurek.
Jak podaje Piętas-Kurek, zespół kryzysowy przygotowuje też plan na okres restartu branży. Obejmuje on m.in. próbę pozyskania kredytowania dla produkcji, wprowadzenia powszechnych ubezpieczeń od skutków epidemii w przyszłości, przygotowanie kampanii „Powrót do kina" oraz koordynację terminów produkcji i festiwali.
– Cały pakiet będzie znany przed Świętami Wielkanocnymi – dodaje rzeczniczka PISF.
Chyba dość nieoczekiwanie dla PISF w poniedziałek Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych (ZAPA) podał, że współtworzy fundusz socjalny, o którym informuje PISF. „O stypendium będą mogli się ubiegać członkowie stowarzyszenia, którzy reprezentują nierepartycyjne profesje, zwracając się bezpośrednio do SFP, a pozostali do PISF" – podano.
Profesje nierepartycyjne to m.in. charakteryzatorzy, reżyserzy castingu, kierownicy produkcji, drudzy reżyserzy, oświetlacze czy kaskaderzy.
W słabszej sytuacji wydają się być twórcy muzyki.