Komisja Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości 80 mln euro (ponad 314 mln zł według dzisiejszego kursu NBP) na inwestycje związane z powstającym w Świnoujściu terminalem na skroplony gaz ziemny LNG.
Z tej kwoty 55 mln euro (216 mln zł) przeznaczone zostało na budowę części lądowej. Zainkasuje je firma Polskie LNG, powołana do budowy terminalu. Pozostałe 25 mln euro (98 mln zł) otrzyma Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście na realizację części morskiej.
Dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych to bardzo dobra wiadomość, gdyż obniża koszty budowy gazoportu. - Będziemy zabiegali o kolejne środki w ramach programów europejskich, bo szacujemy, że dzięki nim cała inwestycja może być tańsza nawet o miliard złotych – mówi Zbigniew Rapciak, prezes Polskiego LNG. Budowa terminalu LNG będzie kosztowała 2,9 mld zł. Pieniądze na inwestycję mają pochodzić z kilku źródeł. Około 1 mld zł to środki własne, które zostaną przekazane przez państwowy Gaz-System, który jest 100-proc. udziałowcem Polskiego LNG. Środki unijne przyznane już przez Komisję Europejską to 55 mln euro. Spółka ubiega się także o 456 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Decyzja o przyznaniu tych środków spodziewana jest przed końcem roku.
Finansowaniem inwestycji zainteresowane są także banki komercyjne, z którymi podpisano list intencyjny na kwotę minimum 750 mln euro. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju zapewni finansowanie w wysokości do 200 mln euro. Prowadzone są także rozmowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym.
[ramka][b]Czytaj więcej o energetyce w serwisie [link=http://www.rp.pl/temat/523485.html]energianews.pl[/link][/b][/ramka]