Telewizja odda koszulkę lidera

Kino, reklama internetowa i gry wideo – te segmenty sektora media i rozrywka będą rosnąć do 2027 r. najszybciej. Ale to dostęp do internetu ma dawać największe przychody.

Publikacja: 26.10.2023 03:00

Telewizja odda koszulkę lidera

Foto: Adobe Stock

48,1 mld zł wydadzą w Polsce w 2023 r. konsumenci i firmy na rozrywkę, media i dostęp do internetu, szacują autorzy najnowszej edycji raportu „Global Entertainment & Media Outlook 2023–2027”, opracowanej przez PwC Polska.

Uzyskaliśmy jako pierwsi dostęp do opracowania zawierającego prognozy dla dziesięciu segmentów, które zespół PwC bierze pod uwagę. Mówią one, że w perspektywie pięciu lat sektor mediów i rozrywki będzie zwalniał tempo wzrostu, choć w Polsce tendencja ta będzie mniej widoczna niż globalnie. Prognoza dla światowego rynku mówi, że w latach 2023–2027 urośnie on średnio (CAGR) tylko o 3,6 proc., podczas gdy w Polsce 4,6 proc.

Po raz pierwszy w opracowaniu więcej uwagi poświęcono trendom w segmencie telekomunikacyjnym, w tym inwestycjom operatorów i wpływowi nowej technologii 5G na ich biznes. Do tej pory w raporcie prognozowano jedynie przychody z usługi dostępu do internetu, która goni segment medialno-rozrywkowy o najwyższych przychodach, czyli telewizję.

Tegoroczne przychody telewizyjnych stacji mają wynieść w sumie 12 mld zł, o 1,7 proc. więcej niż w 2022 r.

Czytaj więcej

Cyfrowy Polsat ma mniej klientów, ale więcej płacą. Zmiany w ofercie

Dostęp do internetu (mobilny i szerokopasmowy, pod którym kryją się technologie dostępu stacjonarnego, także radiowe) ma przynieść operatorom telekomunikacyjnym w br. 11,2 mld zł. Eksperci PwC uważają przy tym, że na internet mobilny przypadnie 8,7 mld zł, a na szerokopasmowy zaledwie 2,4 mld zł.

Usługa dostępu do internetu – wynika z szacunków PwC – m.in. za sprawą mobilnej wersji wspieranej przez nową technologię 5G w perspektywie dwóch lat będzie przynosić wyższe przychody niż telewizja. W 2025 r. wpływy z opłat za dostęp do sieci mają wynieść 12,5 mld zł, a przychody stacji telewizyjnych 12,4 mld zł.

„Podczas gdy rewolucja streamingowa przyspieszyła, problemy stojące przed branżą telewizyjną nasilają się” – uważają autorzy opracowania.

Nic dziwnego, że telekomy już powoli stają w szranki i zapowiadają, że jeszcze w tym roku chcą zacząć korzystać z pasma 5G wygranego niedawno w aukcji. Taki plan potwierdziły nam Polkomtel, operator sieci Plus i Orange Polska. T-Mobile i Play mówią, że chcą ruszyć „jak najszybciej”.

Eksperci PwC szacują, że najdynamiczniej rozwijać będą się trzy sektory, najszybciej – kina odrabiające pandemiczne straty. Wskaźnik CAGR w okresie 2023–2027 dla operatorów dużego ekranu to 10,8 proc. Już w tym roku, według PwC, kina w Polsce uzyskają przychód ponad 1 mld zł, o ile do kin – jak mówią prognozy PwC – pójdzie 49 mln widzów. W opracowaniu założono, że dopiero w 2027 r. widownia osiągnie poziom sprzed pandemii (61 mln sprzedanych biletów).

Na drugim miejscu jest reklama internetowa (8,6 proc.). Trzecia lokata należy zaś do dwóch segmentów: gier wideo oraz płatnego wideo na życzenie, czyli głównie serwisów streamingowych. W obu przypadkach PwC spodziewa się średniego rocznego wzrostu przychodów rzędu 6,8 proc. Analitycy uważają przy tym, że już w tym roku w Polsce wydamy na streamingowe serwisy 4,7 mld zł, a w przyszłym 5 mld zł. To więcej niż na gry wideo, które przyciągnąć mają w bieżącym roku 4 mld zł, a w przyszłym 4,4 mld zł.

Czytaj więcej

Wojna o czas widza wchodzi w nową fazę. Telewizja ma coraz większy kłopot

“Na rynku widać zmieniające się preferencje użytkowników oraz wpływ inflacji na wydatki w sektorze mediów i rozrywki. W 2023 r. przychody na świecie wzrosną w stosunku do roku ubiegłego o 4,5 proc. i osiągną wartość 2,4 bln dolarów. Przyczyn spowolnienia wzrostu jest wiele, a wśród kluczowych - obciążenie konsumentów skutkami inflacji, wciąż odczuwalne skutki pandemii czy też niepewność związana z wojną w Ukrainie połączona z niestabilną sytuacją geopolityczną. Zmusza to firmy do poszukiwania sposobów na ponowne pobudzenie wzrostu i znalezienia nowych przewag konkurencyjnych, jak powszechne stosowanie narzędzia sztucznej inteligencji czy rozwiązania chmurowe” - mówi Marcin Sidelnik, partner PwC Polska, lider sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów.

“W Polsce największymi sektorami w branży rozrywki i mediów pod względem przychodów są reklama internetowa, telewizja i dostęp do internetu. Kolejno każdy z nich ma 21 proc., 20 proc. i 14 proc. udziału w prognozowanych przychodach na rynku w 2023 r. Trzy największe sektory pod względem przychodów w Polsce, są również sektorami, które w porównaniu z globalnymi prognozami średniej rocznej stopy wzrostu przychodów rozwijają się dynamiczniej niż światowe. Na Polskim rynku rozrywki i mediów telewizja od wielu lat zajmuje pierwsze miejsce pod względem przychodów w branży. Silna pozycja telewizji utrzyma się do 2025 r., a pozycję lidera rynku pod względem przychodów obejmie sektor dostępu do internetu” - mówi Paweł Wesołowski, partner PwC Polska, zespół usług dla sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów.

Biznes
Kolejny koncern zbrojeniowy z Unii będzie produkował na Ukrainie
Biznes
Gdzie wyrzucić woreczek po ryżu? Wiele osób popełnia ten sam błąd
Biznes
Trump pozbywa się papierowych słomek. To (częściowo) dobra decyzja, mówią ekolodzy
Biznes
TikTok powraca do sklepów z aplikacjami Apple i Google w USA
Biznes
Kto dostarczy okręty dla Polski, nowe cła USA i zmiany w programie mieszkaniowym