Siedem drzew na samochód

Floty nie dbają o zużycie paliwa w autach. Brak nauki oszczędnej jazdy przynosi firmom straty

Publikacja: 01.07.2008 05:11

Oszczędności na stacji – dzięki ekonomicznej jeździe spalanie może spaść nawet o litr na 100 km

Oszczędności na stacji – dzięki ekonomicznej jeździe spalanie może spaść nawet o litr na 100 km

Foto: Rzeczpospolita, Robert Przybylski rp Robert Przybylski

– Od trzech lat oferujemy program ekojazdy, ale wśród klientów nie ma zainteresowania – mówi Mariusz Stuszewski, przedstawiciel szkoły jazdy Opla. Podobne kursy oferuje także szkoła jazdy Renault, jednak na razie trudno jest do nich przekonać firmy – zauważa przedstawicielka Renault Agata Szczech.

– Kontaktowaliśmy się z innymi szkołami i wszystkie mają podobne doświadczenia – dodaje. Także jeden z największych dilerów Forda – śląski AutoBoss, który ma dużą sprzedaż flotową – nie spotkał się z zainteresowaniem klientów ofertą nauki zasad ekologicznej jazdy. Według danych LeasePlan co dziesiąty samochód w Polsce należy do flot. Przeciętny flotowy pojazd przejeżdża powyżej 30 tys. km rocznie, gdy w tym samym czasie auta prywatne mają przebiegi nieprzekraczające 15 tys. km. LeasePlan wyliczył, że dla zrekompensowania rocznej emisji dwutlenku węgla przez samochód, który spala średnio 10 l/100 km i przejeżdża rocznie 20 tys. km, potrzeba siedmiu drzew.

Tymczasem zużycie paliwa można łatwo zmniejszyć o kilkanaście procent (około litra na 100 km) dzięki właściwemu stylowi jazdy. – Przygotowany przez specjalistę Jana Żylewicza program nauki „Ekokierowca” zapewnia nie tylko zmniejszenie spalania, ale także spadek liczby wypadków drogowych. Te skutki dostrzeżono w innych krajach i nauka zasad ekojazdy jest np. w Austrii obowiązkowa podczas kursu na prawo jazdy. Zasady są proste, ale trzeba je wpoić – ocenia Stuszewski. LeasePlan podaje, że w Holandii stosowane są programy motywacyjne, w których część zaoszczędzonych pieniędzy powiększa wynagrodzenie kierowcy. Także Polskie firmy transportu drogowego liczą wydane na paliwo pieniądze. Kursy nauki oszczędnej jazdy ciągnikiem siodłowym z naczepą cieszą się coraz większą popularnością. Dlatego importerzy powiększają liczbę szkoleniowców i dokupują nowe ciężarówki, na których prowadzone są treningi ekojazdy. Okazuje się, że do oszczędzania paliwa może się przyczynić nie tylko nudny trening, ale i współzawodnictwo. Przypadkowo odkrył to Nissan, który w sprzedawanych od dwóch lat w Japonii suvach Murano montuje na życzenie system telematyczny Probe. Za pomocą sieci telefonii komórkowej dane z samochodów przekazywane są do centrali, która rozpoznaje, gdzie jest najwięcej pojazdów, jaką mają prędkość, i na tej podstawie opracowuje mapy korków.

System wdrożyła prefektura Yokohama, która przesyła do aut nie tylko informacje o zatłoczeniu dróg, ale także o średnim spalaniu. Niemal wszyscy z tysiąca klientów, którzy mają ten system w pojeździe, rozpoczęli współzawodnictwo, kto spali najmniej. – Zużycie paliwa spadło o 20 procent – mówi Kazuhiro Doi, przedstawiciel działu badawczego Nissana. – Mamy z samochodu wiele informacji o stylu jazdy kierowy i będziemy podpowiadać, jak polepszyć rezultaty. Dla zachęty organizujemy regionalny konkurs dla jeżdżących najoszczędniej, w którym będą nagrody, np. zniżki na wyposażenie aut.

Podobny system, nazwany Starwings, został uruchomiony przez Bejing Traffic Information Center w Pekinie. Korzysta z niego 10 tys. taksówek marki Nissan.

Działające w Polsce szkoły nie tracą nadziei, że pojawi się zainteresowanie ekojazdą. – Na to chyba potrzeba jeszcze trochę czasu. Kiedyś tak samo trudno było nam przekonać firmy do kursów bezpiecznej jazdy, a teraz jest wielu chętnych – mówi Agata Szczech.

1. Jedź płynnie – gwałtowna jazda, nagłe przyspieszanie i hamowanie powoduje większe zużycie paliwa.

2. Korzystaj z sieciowych stacji – dobrego paliwa spalisz mniej niż tego złej jakości.

3. Oszczędnie z klimatyzacją – na krótkich dystansach klimatyzacja nie przyniesie efektu, a zwiększy spalanie do 5 proc.4. Jeżeli nie musisz, nie jedź szybko – spalanie ostro rośnie powyżej 120 km/h.

5. Bagażnik to nie magazyn – dodatkowe obciążenie zwiększa spalanie.

6. Hamuj silnikiem – zjeżdżając ze wzniesień, nie wyrzucaj biegu na luz, tylko hamuj silnikiem, bo wtedy zużycie paliwa wynosi zero.7. Zamykaj okna – otwarte zwiększają opór i spalanie nawet o 10 proc.

8. Nie grzej silnika – ruszaj zaraz po jego uruchomieniu, bo nagrzeje się szybciej w czasie jazdy niż na biegu jałowym.

9. Kontroluj ciśnienie w kołach – niedopompowane zwiększają spalanie do 4 proc.

– Od trzech lat oferujemy program ekojazdy, ale wśród klientów nie ma zainteresowania – mówi Mariusz Stuszewski, przedstawiciel szkoły jazdy Opla. Podobne kursy oferuje także szkoła jazdy Renault, jednak na razie trudno jest do nich przekonać firmy – zauważa przedstawicielka Renault Agata Szczech.

– Kontaktowaliśmy się z innymi szkołami i wszystkie mają podobne doświadczenia – dodaje. Także jeden z największych dilerów Forda – śląski AutoBoss, który ma dużą sprzedaż flotową – nie spotkał się z zainteresowaniem klientów ofertą nauki zasad ekologicznej jazdy. Według danych LeasePlan co dziesiąty samochód w Polsce należy do flot. Przeciętny flotowy pojazd przejeżdża powyżej 30 tys. km rocznie, gdy w tym samym czasie auta prywatne mają przebiegi nieprzekraczające 15 tys. km. LeasePlan wyliczył, że dla zrekompensowania rocznej emisji dwutlenku węgla przez samochód, który spala średnio 10 l/100 km i przejeżdża rocznie 20 tys. km, potrzeba siedmiu drzew.

Biznes
Jak deregulacja może pomóc firmom? Ich oczekiwania sprawdził PIE
Biznes
Rodzina Trumpa aktywnie inwestuje. Skok cen akcji
Biznes
Chiński inwestor kupił kultową włoską markę Bialetti
Biznes
Groźby Trumpa wobec Chin, problemy polskich firm i niepokojąca siła rubla
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Ruszyła karuzela nazwisk kandydatów na nowego prezesa UKE