Aegon TU na Życie, Idea Bank, Open Finance i Raiffeisen Bank Polska - ukarane Przez UOKiK za polisolokaty

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył kary finansowe na Aegon TU na Życie, Idea Bank, Open Finance i Raiffeisen Bank Polska (dawniej Polbank EFG) na łączną kwotę 50 mln zł, za wprowadzanie klientów w błąd przy sprzedaży tzw. polisolokat.

Publikacja: 21.10.2014 12:41

Aegon TU na Życie, Idea Bank, Open Finance i Raiffeisen Bank Polska - ukarane Przez UOKiK za polisolokaty

Foto: Bloomberg

Najwyższą karę w wysokości 23,4 mln zł dostał Aegon. - Wysokie kary nałożone na te cztery instytucje są adekwatne do skali naruszeń. Są one dodatkowo uzasadnione tym, że nie dostrzegliśmy ze strony tych instytucji znaczącego wysiłku aby wyjść na przeciw pokrzywdzonym klientom. Jest to przejaw braku kupieckiej uczciwości i wskazuje na to, że zawodzi samoregulacja branży finansowej – wyjaśnia prezes UOKiK Adam Jasser. Dodał, że są to jedne z najwyższych kar nałożonych przez Urząd za naruszenie praw konsumenckich. - Kary mają zapobiec recydywie – dodał prezes Jasser.

UOKiK przeanalizował skargi konsumentów dotyczące prowadzenia rozmów z klientami w placówkach finansowych, procedury sprzedaży, korespondencję na piśmie oraz rozmowy telefoniczne. Analizy potwierdziły zasadność skarg klientów.

W decyzjach dotyczących Open Finance i Idea Bank Urząd zakwestionował nieprzekazanie konsumentom ważnych informacji na etapie zawierania umowy i wprowadzania w błąd w zakresie ryzyka. W przypadku Aegon TU na Życie za niezgodne z prawem Urząd uznał działania ubezpieczyciela na etapie wykonania umowy, a wobec Raiffeisen Bank Polska (chodzi o produkty danego Polabnku EFG) stwierdzono stosowanie niedozwolonych praktyk na etapach: przedkontraktowym, zawierania umowy i jej wykonania.

Decyzja w sprawie Aegon TU na Życie dotyczy wprowadzania klientów w błąd co do skuteczności zmiany umowy ubezpieczenia na życie w trakcie jej trwania i możliwości pobierania opłaty likwidacyjnej obliczanej na zasadach ustalonych jednostronnie przez przedsiębiorcę. W 2012 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za niedozwolone postanowienie stosowane przez Aegon TU na Życie, zgodnie z którym w przypadku rozwiązania umowy w pierwszym lub drugim roku klient tracił całość oszczędności. Spółka powinna przestać stosować te zapisy w stosunku do klientów, z którymi miała zawarte umowy. W praktyce oznaczałoby to brak możliwości pobierania opłaty likwidacyjnej w sytuacji rezygnacji konsumenta z umowy w trakcie jej trwania.

Tymczasem jak ustalił Urząd, Aegon zamiast przestać pobierać opłaty zakazane przez sąd, jednostronnie zmienił sposób ich obliczania. W sytuacji wypowiadania umów przez klientów, ubezpieczyciel informował o obciążeniu opłatą likwidacyjną ustalaną na podstawie nowych zasad. A zgodnie z prawem umowy ubezpieczenia na życie nie można zmienić w trakcie jej trwania.

Przez taką praktykę klienci mogli podjąć decyzję o kontynuowaniu umowy, gdyż obawiali się obciążenia ich opłatą lub zgodzić się na poniesienie, obliczonej na nowych zasadach, opłaty likwidacyjnej.

Jak wykazała analiza UOKiK - spółki Idea Bank i Open Finance, zawierając umowy, nie informowały o ryzyku związanym z oferowanym produktem, a także o wysokich kosztach rezygnacji z umowy przed końcem jej obowiązywania. Pracownicy, prezentując ofertę, eksponowali korzyści kosztem informacji o możliwych stratach. Przedstawiali ją jako standardową lokatę lub jako produkt oszczędnościowy. Potwierdzają to skargi klientów napływające masowo do Urzędu.

Open Finance podczas prowadzonego postępowania zaniechał stosowanej przez 6 lat praktyki. W przypadku Idea Bank Urząd nakazał zmianę funkcjonujących zasad sprzedaży polisolokat.

Raiffeisen Bank Polska (dawniej Polbank EFG) zawierał umowy przez telefon, ale nie przesyłał wcześniej informacji, bez przekazania pisemnej wersji umów, nie uznawał też odstąpień konsumentów w przewidzianym przez prawo 30-dniowym terminie. UOKiK prowadzi dalsze postępowania w sprawie polisolokat wobec 24 kolejnych instytucji finansowych, które również mogą zakończyć się decyzjami o stwierdzeniu stosowania zakazanych praktyk godzących w zbiorowe interesy konsumentów. Wcześniej za nieprawidłowości przy sprzedaży polisolokat karę w wysokości 6,7 mln zł dostał Getin Noble Bank.

Do UOKiK wpłynęło ponad 600 skarg dotyczących polisolokat. Lawinowo rośnie też liczba poszkodowanych klientów, zgłaszających się do Rzecznika Ubezpieczonych. W ubiegłym roku wpłynęło tam ponad 1200 skarg. O tym, że problem jest niebagatelny świadczy też fakt, że do tej pory sprzedano polisolokaty na 50 mld zł. - Zgłasza się wielu klientów w podeszłym wieku, którym sprzedano polisolokaty zawierane na 10-15 lat- mówi Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Ubezpieczonych Dodaje, że biuro rzecznika pomaga takim klientom w mediacji z ubezpieczycielami, ale także w przygotowywaniu pozwów sądowych.

Najwyższą karę w wysokości 23,4 mln zł dostał Aegon. - Wysokie kary nałożone na te cztery instytucje są adekwatne do skali naruszeń. Są one dodatkowo uzasadnione tym, że nie dostrzegliśmy ze strony tych instytucji znaczącego wysiłku aby wyjść na przeciw pokrzywdzonym klientom. Jest to przejaw braku kupieckiej uczciwości i wskazuje na to, że zawodzi samoregulacja branży finansowej – wyjaśnia prezes UOKiK Adam Jasser. Dodał, że są to jedne z najwyższych kar nałożonych przez Urząd za naruszenie praw konsumenckich. - Kary mają zapobiec recydywie – dodał prezes Jasser.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Banki
Kolejny bardzo dobry, choć nie rekordowy, kwartał dla banków
Banki
NBP ma już 20 proc. rezerw w złocie. Będzie duży transport z Londynu do Polski
Banki
Świetne wyniki banków na giełdzie. Szybko odrabiają straty
Banki
Minister aktywów państwowych: Nowy podatek od banków jest nie na miejscu
Banki
Ułatwienie dla spadkobierców. Ministerstwo Finansów planuje ważną zmianę