Innowacje znad Wisły budzą zainteresowanie na świecie

Pudełka „na miarę" czy system ułatwiający zbiórkę zużytych opakowań to nowatorskie koncepty, które podbijają Europę. Za projektami stoją firmy z Polski.

Publikacja: 16.12.2020 09:00

Spółka Packhelp spod Piaseczna niedawno znalazła się na czele prestiżowego rankingu „Deloitte Technology Fast 50 Central Europe", który wyłania najszybciej rozwijające się firmy technologiczne w Europie Środkowej. Startup to twórca platformy pozwalającej projektować i zamawiać online spersonalizowane opakowania. Z innowacyjnym pomysłem wstrzelił się w potrzeby – spółka w ciągu ostatnich czterech lat osiągnęła ponad 9 tys. proc. wzrostu przychodów.

Packhelp powstał w 2015 r. jako Zapakuj.to z inicjatywy Wojciecha Sadowskiego, Macieja Zająca, Macieja Woźniczko oraz Konrada Kwiatkowskiego. Założyciele, którzy wówczas prowadzili agencję interaktywną, pomysł na biznes wzięli z życia zawodowego. Na co dzień mierzyli się z problemem zamawiania opakowań z własnym nadrukiem. To dlatego zdecydowali się wykorzystać doświadczenie w marketingu, poligrafii czy IT, by zbudować narzędzie, które go rozwiąże. Platforma Zapakuj.to okazała się strzałem w dziesiątkę. W Europie z jej rozwiązań korzysta już grubo ponad 20 tys. podmiotów.

Choć spółka działa w branży opakowań, to w praktyce tworzy zaawansowane oprogramowanie klasy światowej, które umożliwia samodzielne projektowanie na bryle 3D w przeglądarce internetowej. Dziś to jedna z tych rodzimych firm, którą wskazuje się w gronie potencjalnych jednorożców (startupów o wycenie powyżej 1 mld dol.). Szacuje się, że od inwestorów pozyskała już ok. 13 mln dol. na rozwój.

W nieco podobnej branży działa inny krajowy przedstawiciel świata innowacji – Omnipack. Startup, oprócz pakowania, oferuje jednak kompleksową obsługę operacyjną: magazynowanie, wysyłkę i obsługę zwrotów, a także integrację z kurierami oraz platformami e-commerce. To rozwiązanie stworzone stricte dla handlujących w sieci.

Omnipack posiada już pod Warszawą dwa magazyny, a teraz na celowniku ma Niemcy, Austrię i Szwajcarię. Obecnie około połowy biznesu firmy pochodzi z zagranicy. Działa ona m.in. w Wielkiej Brytanii czy krajach skandynawskich. W listopadzie br. Omnipack pozyskał 10 mln zł na dalszą ekspansję. Startup założony przez Tomasza Kasperskiego i Rafała Szcześniewskiego nie ukrywa, że stał się beneficjentem sytuacji wywołanej pandemią – tylko w ciągu pierwszych miesięcy epidemii Covid-19 odnotował ok. 40-proc. wzrost. Dziś sprzedaż wciąż utrzymuje wyraźny trend wzrostowy, a dynamika miesięczna sięga ok. 20 proc.

Startupów w branży związanej z opakowaniami jest w Polsce więcej. Wystarczy wspomnieć o aplikacji Greenbin.app, ułatwiającej zbiórkę zużytych opakowań (zwyciężyła parę miesięcy temu w krajowym finale konkursu PowerUp! Challenge), o warszawskim Swapp, który stworzył rozwiązanie pomagające zmniejszyć zużycie jednorazowych opakowań, czy ciekawym projekcie Nature Foil (biodegradowalne opakowanie dla żywności z dodatkiem ekstraktu z cykorii ma ulepszone właściwości fizyczne i wykazuje działanie przeciwdrobnoustrojowe).

Spółka Packhelp spod Piaseczna niedawno znalazła się na czele prestiżowego rankingu „Deloitte Technology Fast 50 Central Europe", który wyłania najszybciej rozwijające się firmy technologiczne w Europie Środkowej. Startup to twórca platformy pozwalającej projektować i zamawiać online spersonalizowane opakowania. Z innowacyjnym pomysłem wstrzelił się w potrzeby – spółka w ciągu ostatnich czterech lat osiągnęła ponad 9 tys. proc. wzrostu przychodów.

Packhelp powstał w 2015 r. jako Zapakuj.to z inicjatywy Wojciecha Sadowskiego, Macieja Zająca, Macieja Woźniczko oraz Konrada Kwiatkowskiego. Założyciele, którzy wówczas prowadzili agencję interaktywną, pomysł na biznes wzięli z życia zawodowego. Na co dzień mierzyli się z problemem zamawiania opakowań z własnym nadrukiem. To dlatego zdecydowali się wykorzystać doświadczenie w marketingu, poligrafii czy IT, by zbudować narzędzie, które go rozwiąże. Platforma Zapakuj.to okazała się strzałem w dziesiątkę. W Europie z jej rozwiązań korzysta już grubo ponad 20 tys. podmiotów.

Analizy Rzeczpospolitej
Na tle kondycji finansowej całego sektora TSL branża logistyczna wypada nieźle
Analizy Rzeczpospolitej
Perspektywy branży mają być lepsze, choć problemów nie ubywa
Analizy Rzeczpospolitej
Koszty na ostatniej mili będą obniżać pojazdy elektryczne
Analizy Rzeczpospolitej
Łańcuchy dostaw zbyt podatne na przerwanie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Analizy Rzeczpospolitej
Online czy gotówką – zapłacić trzeba. Grunt, aby w terminie