Niespełna 26,92 mld zł wyniosła wartość sprzedaży branży mleczarskiej w Polsce w 2015 r. Była o ponad 10 proc. niższa niż rok wcześniej. Ale w tym roku może pójść w górę.
Według Banku Zachodniego WBK wzrost wartości sprzedaży może wynieść od 4 do 6 proc. Od 1 do 3 proc. powinien natomiast zwiększyć się w tym roku łączny zysk netto mleczarni. W 2015 r. wyniósł 358 mln zł. Był, głównie za sprawą niższych kosztów wywołanych spadkiem cen skupu mleka, o 9 proc. wyższy niż w 2014 r.
Kwoty do lamusa
Średnio w 2015 r. ceny skupu mleka spadły w naszym kraju o 17,2 proc., do 1,13 zł za litr – podaje Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ). Były o 9 proc. niższe od przeciętnej ceny skupu w Unii Europejskiej.
Trend spadkowy, widoczny jeszcze w pierwszej połowie tego roku, już się jednak skończył. Jak podkreśla Jarosław Malczewski z firmy doradczej B-2M, notowany od kilku miesięcy wzrost cen mleka wywołany jest przez rosnący popyt w Azji (głównie w Chinach) oraz w Afryce Północnej. Zdrożały przede wszystkim masło i sery.
Wpływ na poprawę sytuacji, choć zdaniem ekspertów w ograniczonym zakresie, miała także pomoc unijna dla producentów. W ramach interwencji skupionych zostało niemal 350 tys. ton mleka w proszku, a we wrześniu Komisja Europejska ogłosiła, że wypłaci rolnikom 500 mln euro m.in. za ograniczenie produkcji.