Mutanty i hybrydy

W Muzeum Narodowym we Wrocławiu otwarto wystawę „Marek Oberländer i Jan Lebenstein. Totemiczny znak figury ludzkiej”, porównującą dwóch wybitnych polskich artystów XX wieku

Aktualizacja: 05.09.2020 10:49 Publikacja: 05.09.2020 10:45

Jan Lebenstein, Figure axiale (Figura osiowa), 1962

Foto: Arkadiusz Podstawka

Można na niej zobaczyć sto dzieł pochodzących z bogatej kolekcji wrocławskiego muzeum. Jan Lebenstein (1930–1999) jest dziś twórcą często przypominanym, więc jego różnorodną twórczość znamy bardzo dobrze. Marka Oberländera (1922–1978) najczęściej wspomina się jako współtwórcę Arsenału, przełomowej wystawy z 1955 roku, która stała się zapowiedzią odwilży i zerwania z socrealizmem. Kojarzymy go więc przede wszystkim z ekspresyjnymi antywojennymi dziełami, pochodzącymi z tamtego czasu, jak „Napiętnowani”, czy dramatyczne litografie „Nigdy więcej getta”. Wystawa we Wrocławiu odwołuje się do twórczości obydwu artystów z lat 60. i pokazuje pokrewny wątek ich twórczości, udostępniając przy tym prace Oberländera nieoglądane od czterech dekad.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl