Autostrady zablokowane w upale: MSWiA chce pozbyć się korków

Drogi zablokowane na wiele godzin w upale to zagrożenie dla podróżujących. Szef MSWiA mówi: dość. I szuka pomysłów na rozładowanie korków.

Publikacja: 02.07.2019 17:30

Autostrady zablokowane w upale: MSWiA chce pozbyć się korków

Foto: Adobe Stock

Policja musi opracować procedury zachowania po wypadku na autostradzie, który powoduje wielokilometrowe korki. Zdecydował o tym minister spraw wewnętrznych i administracji. Bywa bowiem, że w trakcie upałów policja puszcza niektórych kierowców korytarzami życia. Inni stoją godzinami. Ci, którzy ruszają pod prąd, płacą wysokie mandaty.

Czytaj także: Autostrady: policja pokaże, jak uciec z korka

Czytaj także: Po autostradach trzeba umieć jeździć, by nie było tragedii

– Kierowców, którzy łamią przepisy, należy karać. To nie budzi wątpliwości – uważa Janusz Kwiatkowski, były policjant, dziś ekspert do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego.

– Kierowcy robią, co mogą, by wydobyć się z takiej pułapki. Podróżujemy z dziećmi, rodzicami. Nie możemy sobie pozwolić na stanie wiele godzin na słońcu w korkach – komentuje „Rzeczpospolitej" Andrzej Łukasik z Polskiego Towarzystwa Kierowców.

Wakacyjne pułapki na nieprzygotowanych

Gdy wakacje w pełni, spora część kierowców rusza autostradami i drogami ekspresowymi. Wystarczy jednak wypadek i ich podróż zostaje wstrzymana. Wielogodzinne stanie w korkach nieprzygotowanym do tego kierowcom, bez wody, z małymi dziećmi, sprawia nie lada kłopot. Bywa, że wręcz grozi poważnymi konsekwencjami. Zdarzały się już omdlenia i pasażerowie trafiający do szpitala. Dziś to, jak i kiedy służby ułatwią wydostanie się kierowcom z korka, zależy od dobrej woli przybyłego na miejsce zdarzenia patrolu policji.

Pozytywnych przykładów nie trzeba szukać. Tragiczny wypadek sprzed paru tygodni na autostradzie A1. Kilkadziesiąt aut utknęło w pełnym słońcu. Co zdecydowała policja? Samochody przejechały pod prąd korytarzem życia.

– Włocławscy policjanci razem ze strażą pożarną oraz służbą autostradową podjęli decyzję, aby od miejsca zdarzenia wypuszczać pojazdy na objazd korytarzem życia – informował Tomasz Tomaszewski z włocławskiej policji.

Spowodowane to było upałami.

– Podjęliśmy taką decyzję, aby bezpieczeństwo osób w samochodach nie było zagrożone – oznajmił oficer prasowy.

Poseł Janusz Sanocki apelował wówczas do szefa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji: służby muszą wiedzieć, co robić w takiej sytuacji. Trzeba zdecydować, co robić z wielokilometrowymi korkami, które się tworzą po wypadku.

Rozładować korki

Szybko po tym Komenda Główna Policji poinformowała, że Biuro Ruchu Drogowego KGP we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podjęło prace nad stworzeniem szczegółowych zasad obowiązujących na terenie całego kraju: „Procedura czynności policji podejmowanych w celu rozładowania długotrwałego zatoru na autostradach i drogach ekspresowych podległych GDDKiA".

– Dokument, który jest w końcowej fazie uzgodnień między Biurem Ruchu Drogowego KGP i GDDKiA, zawiera szczegółowy opis czynności wykonywanych w razie powstania długotrwałych zatorów na drogach szybkiego ruchu przez współpracujące służby policji i zarządcy drogi. Osoby dowodzące akcją otrzymają wiele możliwych do zastosowania rozwiązań służących uwolnieniu pojazdów – pisze Jarosław Zieliński, wiceminister MSWiA.

I wyjaśnia, że algorytm postępowania w każdym z proponowanych rozwiązań zawiera szczegółowy opis jego realizacji, jasny podział kompetencji między służbami, wykaz okoliczności przemawiających za zastosowaniem określonego wariantu działań lub przeciw niemu.

Wprowadzenie w życie procedury pozwoli na znaczne usprawnienie i przyspieszenie reakcji służb w sytuacjach zagrażających płynności ruchu podczas poważnych zdarzeń drogowych na autostradach i drogach ekspresowych – twierdzi resort.

Ukłon w stronę kierowców

Poseł Janusz Sanocki proponuje, by? wzorem niektórych państw? w razie zatoru służby, po udzieleniu pomocy ofiarom, demontowały bariery odgradzające pasy ruchu i umożliwiały w ten sposób wydostanie się uwięzionym kierowcom nitką prowadzącą w przeciwnym kierunku.

Na razie MSWiA nie podaje szczegółów założeń przyjętych w opracowywanym dokumencie. Pewne jest jednak, że wprowadzenie jakichkolwiek standardów będzie miało korzystny wpływ na sytuację kierowców.

Zastanawiające jest jednak to, że nowe regulacje miałyby dotyczyć wyłącznie tych dróg, które są zarządzane przez GDDKiA. Oznaczałoby to, że na autostradach zarządzanych przez koncesjonariuszy nic by się nie zmieniło.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów