Rozładować korki
Szybko po tym Komenda Główna Policji poinformowała, że Biuro Ruchu Drogowego KGP we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podjęło prace nad stworzeniem szczegółowych zasad obowiązujących na terenie całego kraju: „Procedura czynności policji podejmowanych w celu rozładowania długotrwałego zatoru na autostradach i drogach ekspresowych podległych GDDKiA".
– Dokument, który jest w końcowej fazie uzgodnień między Biurem Ruchu Drogowego KGP i GDDKiA, zawiera szczegółowy opis czynności wykonywanych w razie powstania długotrwałych zatorów na drogach szybkiego ruchu przez współpracujące służby policji i zarządcy drogi. Osoby dowodzące akcją otrzymają wiele możliwych do zastosowania rozwiązań służących uwolnieniu pojazdów – pisze Jarosław Zieliński, wiceminister MSWiA.
I wyjaśnia, że algorytm postępowania w każdym z proponowanych rozwiązań zawiera szczegółowy opis jego realizacji, jasny podział kompetencji między służbami, wykaz okoliczności przemawiających za zastosowaniem określonego wariantu działań lub przeciw niemu.
Wprowadzenie w życie procedury pozwoli na znaczne usprawnienie i przyspieszenie reakcji służb w sytuacjach zagrażających płynności ruchu podczas poważnych zdarzeń drogowych na autostradach i drogach ekspresowych – twierdzi resort.
Ukłon w stronę kierowców
Poseł Janusz Sanocki proponuje, by? wzorem niektórych państw? w razie zatoru służby, po udzieleniu pomocy ofiarom, demontowały bariery odgradzające pasy ruchu i umożliwiały w ten sposób wydostanie się uwięzionym kierowcom nitką prowadzącą w przeciwnym kierunku.
Na razie MSWiA nie podaje szczegółów założeń przyjętych w opracowywanym dokumencie. Pewne jest jednak, że wprowadzenie jakichkolwiek standardów będzie miało korzystny wpływ na sytuację kierowców.