- Prace przedprojektowe przy perspektywicznym ponaddźwiękowym samolotem pasażerskim znajdują się obecnie w stadium końcowym. Mamy wstępne zrozumienie celów i charakterystyki maszyny- zapowiedział Walerij Sołozobow wicedyrektor zakładów lotniczych „Tupolew"., cytowany przez agencję Prime.
Podkreślił, że nad nową maszyną koncern pracuje wspólnie z wiodącymi rosyjskimi instytutami naukowymi oraz zakładami Awiadwigatiel - producentem silników samolotowych.
Kolejnym krokiem będzie zakończenie wspólnych badań nad obniżeniem wpływu hałasu maszyny na otoczenie i nią samą. Następnie zostanie zbudowany prototyp dla lotów próbnych. Na podstawie wyników lotów zostanie ostatecznie podjęta decyzja o parametrach i technicznym wyglądzie maszyny. Pierwsze loty planowane są na lato 2019 r.
Jaki samolot chcą zbudować Rosjanie? Mały. W odróżnieniu od Tu-144 - poprzednika sprzed 40 lat nowy rosyjski naddźwiękowiec ma zabierać 30 pasażerów i mieć masę 70 ton. Prędkość wyniesie od 1,4 do 1,8 Macha.
- Biorąc pod uwagę ogromne doświadczenie zakładów Tupolewa w projektowaniu pasażerskich i wojskowych naddźwiękowych samolotów; a także przy wsparciu ministerstwa obrony Rosji, Tu-160M2 ma mieć dwie wersje - ze skrzydłem o stałej i zmiennej geometrii tak na Tu-160 jak i Tu-22, co znacząco zwiększy charakterystyki startu i lądowania.