Mentole wejdą do szarej strefy

W maju może zniknąć ze sklepów blisko jedna trzecia tam sprzedawanych papierosów. Zakazane zostaną mentole.

Publikacja: 26.12.2019 21:00

Mentole wejdą do szarej strefy

Foto: Adobe Stock

W maju może zniknąć z rynku nawet 30 proc. sprzedawanych papierosów. Doprowadzi do tego dyrektywa tytoniowa – w maju skończy się bowiem wprowadzony przez nią czteroletni okres przejściowy dla zakazu sprzedaży papierosów mentolowych. Tym samym z rynku zniknie ostatni wariant smakowy – UE uznała, że papierosy mogą smakować tylko tytoniem, by nie podwyższać ich atrakcyjności.

Zakaz może wprowadzić spore zamieszanie na polskim rynku używek – w pozostałych krajach UE zajmują kilka procent rynku, a w Polsce aż co trzeci palacz sięga właśnie po mentole.

– Papierosy mentolowe i z kapsułkami stopniowo zwiększają swoją wagę, osiągając nawet ponad 30 proc. sprzedaży papierosów w sklepach typu convenience – informuje Dominika Ornata, analityk Centrum Monitorowania Rynku. Najdynamiczniej rosną papierosy z kapsułkami, które po zgnieceniu nadają papierosowi smak mentolowy, wartość ich sprzedaży przekroczyła sprzedaż „zwykłych" mentoli.

Andrzej Lewandowski, dyrektor ds. korporacyjnych JTI Polska, uważa, że zakaz sprzedaży papierosów mentolowych wraz z podwyżką akcyzy może doprowadzić do rozwoju szarej strefy. – Mam nadzieję, że służby odpowiedzialne za walkę z nielegalnym handlem zintensyfikują swoje wysiłki, by nie doprowadzić do ponownej destabilizacji legalnego rynku i wpływów budżetowych – mówi Lewandowski.

A branża nieoficjalnie przyznaje, że nikt nie jest w stanie przewidzieć, jak się zachowają klienci. Palacze mogą zostać przy swoich markach papierosów, wybrać e-papierosy lub tzw. nowatorskie wyroby, które na razie utrzymają mentolową ofertę. Mogą też rzucić palenie lub kupować papierosy z szarej strefy.

Producenci ostrzegają, że taki właśnie będzie efekt: urośnie szara strefa, która przez ostatnie trzy lata szybko się kurczyła. W II kwartale 2019 r. nielegalny był co dziesiąty papieros (9,4 proc.), gdy w 2015 co piąty (19 proc.), informuje instytut Almares.

Jak informuje CMR, w 2019 r. do września w małych sklepach klienci wydali na papierosy 13,01 mld zł, na tytoń 794,2 mln zł, za nowatorskie wyroby klienci zapłacili łącznie 66,9 mln zł, podczas gdy za e-papierosy – „jedynie" 46,6 mln zł.

Handel
Majówka 2025: Czy 1 i 3 maja sklepy będą otwarte? Gdzie zrobimy zakupy?
Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Handel
Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne