Współpraca podmiotów publicznych z partnerami prywatnymi jest coraz częściej wykorzystywana do efektywnej realizacji zadań publicznych, a obie strony wykazują się coraz większym zrozumieniem w zakresie wzajemnych potrzeb. Zainteresowanie partnerstwem publiczno-prywatnym stopniowo wzrasta, co potwierdzają dane zawarte w publikacji pn. „Raport rynku PPP 2009- I kw. 2019". Zgodnie z nimi w 2016 r. zawarto 10 umów o partnerstwie publiczno-prywatnym, w 2017 r. o jedną więcej, natomiast w ubiegłym roku już 15 umów o partnerstwie publiczno-prywatnym (*). Najczęściej postępowania wszczynane są w sektorach takich jak: sport i turystyka, infrastruktura transportowa, efektywność energetyczna. Najrzadziej natomiast w zakresie mieszkalnictwa, kultury, budynków publicznych oraz rewitalizacji.
Czytaj także: Partnerstwo publiczno-prywatne pozwoli samorządom zaoszczędzić energię
Zidentyfikować faktyczne potrzeby
Aby zrealizować projekt partnerstwa publiczno-prywatnego z sukcesem, niezależnie od sektora oraz formy wynagradzania partnera prywatnego, konieczne jest podjęcie odpowiednio wcześnie właściwych działań przez podmiot publiczny. W pierwszej kolejności, podmiot publiczny powinien zidentyfikować swoje faktyczne potrzeby, w tym potrzeby społeczności lokalnej. Jest to bardzo istotne, zwłaszcza przy realizacji projektu partnerstwa publiczno-prywatnego w trybie koncesyjnym, zapewni bowiem partnerowi prywatnemu realną możliwość czerpania zysku.
W projektach o charakterze koncesyjnym bardzo ważne jest też oszacowanie popytu na usługi, które mają być świadczone przez partnera prywatnego. Ponadto, konieczne jest opracowanie rzetelnej oceny efektywności przedsięwzięcia, które ma być realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (art. 3a ustawy z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym). Analizy przeprowadzone w ramach oceny efektywności (np. prawna, finansowo-ekonomiczna) pozwolić mają w szczególności na określenie opłacalności wykonywania określonego zadania publicznego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego oraz stwierdzenie czy projekt ten będzie atrakcyjny dla potencjalnych partnerów prywatnych.
Atrakcyjne przedsięwzięcie
Z perspektywy partnera prywatnego podpisana umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym oznaczać powinna stabilną relację biznesową oraz przewidywalny poziom zysku na przestrzeni co najmniej kilkunastu kolejnych lat. Można zatem stwierdzić, że zarówno podmiot publiczny jak i partner prywatny muszą postrzegać przedsięwzięcie realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego za atrakcyjne dla siebie.