Zapytacie, czym są produkty sieciowe. Wyobraźmy sobie najpierw trzy nieduże firmy z Warmii i Powiśla. Pierwsza to przedsiębiorstwo agroturystyczne, druga od lat organizuje wypoczynek dzieci i młodzieży nad wodą, trzecia to firma wielobranżowa z szerokim doświadczeniem w pracach budowlanych. Wspólnie opracowały innowacyjną, powiązaną ze specyfiką regionu ofertę turystyczną. Jej punktem wyjścia jest wykorzystanie potencjału, jaki wiąże się z występowaniem na tych terenach ślimaka jadalnego (Helix Aspersa). Witajcie „W Krainie Ślimaka”!
Produkt sieciowy – z czym to się je?
Projekt „W Krainie Ślimaka” nie ma precedensu w Europie! Przedsiębiorcy, tworzący konsorcjum pokazali, jak zbudować spójną markę mocno powiązaną z lokalną specyfiką. Markę, która w połączeniu z innymi atrakcjami i produktami turystycznymi wyróżnia region w skali Polski i Europy. Wartość projektu to 22 mln zł. Oferta obejmie nie tylko atrakcje kulinarne, gdzie potrawy bazujące na daniach ze ślimaka staną się pretekstem do prezentacji tradycyjnej kuchni regionu. Uwagę wielu pań przyciągnie szeroka oferta z kategorii SPA&Wellness i ekologiczne kosmetyki powstałe na bazie czystego śluzu ślimaka.
Elementem uzupełniającym będą wycieczki i wyprawy piesze, rowerowe albo wodne do głównych atrakcji Krainy Ślimaka, często połączone z poznawaniem walorów regionu. Rozbudowana zostanie baza turystyczna związana z tym aspektem projektu. Całość spinać będzie aplikacja multimedialna. Co ważne, projekt pozytywnie wpłynie na wzrost zatrudnienia. „W Krainie Ślimaka” powstaną miejsca pracy: 21 stałych i 4 sezonowe, co w regionie jest ważne i doceniane.
Tak właśnie wygląda przepis na wzorcowy produkt sieciowy. Jest to po prostu oferta łącząca rozproszone podmioty, atrakcje, miejsca czy obiekty – w taki sposób, że utworzą jedną markę?. Może to być atrakcja turystyczna, produkt lub usługa edukacyjna. W pięciu regionach Polski Wschodniej przedsiębiorcy, którzy zdecydują się działać i inwestować wspólnie, mogą liczyć na pieniądze z Funduszy Europejskich. Produkty sieciowe są bardzo atrakcyjne dla firm z segmentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw planujących duże przedsięwzięcia z zakresu turystyki.