Przedmiotem ustawy jest organizacja krajowego systemu cyberbezpieczeństwa oraz określenie zadań i obowiązków podmiotów wchodzących w jego skład. Określa ona również sposób sprawowania nadzoru i kontroli przestrzegania przepisów ustawy oraz tryb ustanawiania Strategii Cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej.
Czytaj także: Cyberbezpieczeństwo – lada dzień kluczowe zmiany
Celem organizacji systemu jest zapewnienie cyberbezpieczeństwa na poziomie krajowym, w tym niezakłóconego świadczenia usług kluczowych i usług cyfrowych, przez osiągniecie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa systemów informacyjnych służących do świadczenia tych usług oraz zapewnienia obsługi incydentów.
Uczestnicy krajowego systemu cyberbezpieczeństwa
Krajowy system cyberbezpieczeństwa obejmuje kilkanaście kategorii podmiotów, w szczególności tzw. operatorów usług kluczowych (wybrane firmy działające m.in. w sektorach: finansowym, energetycznym, transportowym, ochrony zdrowia, zaopatrzenia w wodę pitną), dostawców usług cyfrowych, Zespoły Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego (tzw. zespoły CSIRT poziomu krajowego), sektorowe zespoły cyberbezpieczeństwa, podmioty świadczące usługi z zakresu cyberbezpieczeństwa, organy właściwe do spraw cyberbezpieczeństwa, Pełnomocnika Rządu oraz Kolegium do Spraw Cyberbezpieczeństwa oraz Pojedynczy Punkt Kontaktowy do spraw cyberbezpieczeństwa (służący komunikacji w ramach współpracy w Unii Europejskiej w tej dziedzinie).
Obowiązki operatorów usług kluczowych
Ustawa zawiera zasady wskazywania operatorów usług kluczowych i określa ich obowiązki dotyczące wdrożenia skutecznego systemu zarządzania bezpieczeństwem, obejmującego m.in. zarządzanie ryzykiem, stosowanie zabezpieczeń systemów informacyjnych adekwatnych do zidentyfikowanego ryzyka, procedur i mechanizmów zgłaszania oraz postępowania z incydentami, prowadzenia dokumentacji czy organizacji struktur wewnętrznych.