Zgodnie z art. 97 § 1 pkt 4 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) jedną z podstaw do zawieszenia postępowania przez organ jest sytuacja, gdy rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd. W orzecznictwie podkreśla się, że istotnym elementem zagadnienia wstępnego jest istnienie ścisłej zależności (związku przyczynowego) między uprzednim rozstrzygnięciem tego zagadnienia a rozpatrzeniem sprawy i wydaniem decyzji.
Czytaj także: Postępowanie administracyjne: czy stronie przysługuje zażalenie na postanowienie o odmowie zawieszenia postępowania?
Od rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego musi zależeć rozpatrzenie sprawy administracyjnej w ogóle (brak rozstrzygnięcia określonego zagadnienia musi uniemożliwiać zakończenie sprawy co do jej istoty), a nie tylko determinować kierunek decyzji wydawanej przez organ – np. czy będzie korzystna czy niekorzystna dla strony (por. m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 marca 2018 r., sygn. II OSK 1268/16, LEX nr 2475981).
W wyroku NSA z 14 listopada 2014 r., sygn. II OSK 2040/13, LEX nr 1592131) stwierdzono, że nie można wykluczyć sytuacji, gdy wyłączną podstawę zależności, o której mowa w art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a., będą wyznaczać przepisy prawa procesowego. Zagadnienie wstępne musi mieć jednak charakter prawny i nie może polegać na wyjaśnieniu okoliczności faktycznych (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 18 października 2012 r., sygn. II SA/Rz 709/12, LEX nr 1241334). Za zagadnienie wstępne nie można uznać wątpliwości organu dotyczących aspektów prawnych sprawy, jeżeli ich rozstrzygnięcie nie należy do właściwości innego organu lub sądu (por. np. wyrok WSA w Poznaniu z 13 listopada 2014 r., sygn. IV SA/Po 542/14, LEX nr 1549362).
Przykład: