Które firmy potrzebują prawnika
W opracowaniu wskazuje się, że inna perspektywa może wynikać z faktu, że prawnicy in-house nie muszą bezpośrednio konkurować o klientów ani ich zdobywać, a więc skupiają się bardziej na merytorycznych aspektach prowadzenia spraw.
Kolejnym wymienionym i uznanym za skuteczny sposobem na utrzymanie się na rynku jest budowanie trwałych relacji z klientami (według 18,8 proc. badanych), specjalizacja w obsłudze określonej grupy klientów (18,8 proc.) oraz jakość obsługi klienta (18,0 proc.).
Co warte podkreślenia, bardzo niewielu, bo nawet nie 4 proc., respondentów uznało za skuteczny sposób konkurowania działania marketingowe.
Badani zostali również poproszeni o wymienienie przyszłościowych i dochodowych prawniczych specjalizacji. Ich zdaniem w ciągu pięciu lat na znaczeniu będą zyskiwały specjalizacje zwłaszcza w prawie internetowym oraz nowych technologii, a także w prawie podatkowym. W opinii uczestników badania na znaczeniu zyskają również specjalizacje w prawie konkurencji oraz prawach konsumenta. Według prognozy zmaleje zaś rola specjalizacji w prawie gospodarczym, cywilnym, administracyjnym, prawie pracy czy prawie rodzinnym.
– To sygnał dla młodych radców prawnych, w którym kierunku powinni się specjalizować – komentuje Maciej Bobrowicz, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych.