Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy dotyczącej cyfryzacji administracji państwowej - Cyfryzacja urzędów ma optymalizować koszty, poprawić jakość i bezpieczeństwo usług publicznych, a także ułatwić życie obywatelom. Sprawy urzędowe powinniśmy załatwiać szybko i sprawnie” – przekazał minister cyfryzacji Janusz Cieszyński w odniesieniu do proponowanych zmian.
Ustawa miałaby umożliwić m.in. udzielenie pełnomonictwa do spraw urzędowych, w tym np. odbioru korespondecji na poczcie elektronicznie. Służyłby do tego nowy Rejestr Pełnomocnictw Elektronicznych, do którego bazy uzyskałyby dostęp podmioty publiczne.
Przepisy miałyby także zwiększyć bezpieczeństwo obywateli w zakresie tzw. kradzieży tożsamości - zastrzeżenie numeru PESEL ma być dostępne z poziomu aplikacji mObywatel, a szereg podmiotów prywatnych, świadczących usługi bankowe lub telekomunikacyjne będą uprawnione do zweryfikowania zgodności fotografii pochodzącej z dowodu osobistego do tej przechowywanej w Rejestrze Dowodów Osobistych. Rząd przewiduje także wprowadzenie nowych metod płatności za podatki i inne zobowiązania administracyjne.
Czytaj więcej:
Na podstawie noweli samorządy będą mogły także znieść opłaty za zdjęcia do dowodu osobistego, ale będą zobowiązane także do posiadania systemu elektrycznego zarządzania dokumentacją, które mają znacznie usprawnić ich pracę.