Dostawcy i kierowcy na razie bez umów o pracę

Unijny „sojusz”, dotyczący opracowania regulacji korzystnych dla pracujących w usługach przez aplikację, właśnie się posypał. Ale to nie koniec batalii o ich prawa. Tyle że tzw. gig-workerzy muszą uzbroić się w cierpliwość.

Publikacja: 11.01.2024 03:00

Praca przez aplikację jak na etacie – takie rozwiązanie prawne, korzystne dla kierowców czy dostawcó

Praca przez aplikację jak na etacie – takie rozwiązanie prawne, korzystne dla kierowców czy dostawców, opracowywane jest w UE

Foto: shutterstock

Jeszcze pod koniec ub.r. wydawało się, że Parlament Europejski, Komisja Europejska i Rada UE osiągnęły wstępne porozumienie co do dyrektywy w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform internetowych. Na finiszu okazało się, że konsensus, dotyczący projektu przepisów pozwalających na przeklasyfikowanie milionów osób pracujących w UE dla takich aplikacji, jak: Uber, Bolt czy Glovo, nie jest aktualny. Idea była taka, by mieli oni te same prawa co osoby na stałych umowach. I choć Bruksela przekonuje, że fiasko rozmów, które trwały od wielu miesięcy, nie oznacza porzucenia planów uregulowania zatrudniania „gig-workerów”, to nie ma wątpliwości, iż budowa nowego porozumienia może potrwać. Nieoficjalnie mówi się, że stworzenie kolejnego „sojuszu” w tej sprawie będzie trudne przed wyborami do Parlamentu Europejskiego (te planowane są w czerwcu br.). Taki scenariusz może wróżyć wielomiesięczne opóźnienia w uregulowaniu kwestii istotnych dla tzw. pracowników platformowych, których – według szacunków KE – jest w UE nawet 5,5 mln.

79 zł za rok czytania RP.PL

O tym jak szybko zmienia się świat. Ameryka z nowym prezydentem. Chiny z własnymi rozwiązaniami AI. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, inspirujemy, analizujemy

Usługi
Wiceprezes Poczty Polskiej: Nie stać nas na utrzymanie zatrudnienia
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Usługi
Zwolnienia w Poczcie Polskiej ruszają pełną parą. Pracę straci 15 proc. załogi
Usługi
Zwolnienia grupowe w Poczcie Polskaiej. Firma oficjalnie zgłosiła zamiar redukcji zatrudnienia
Usługi
Washington Post: Donald Trump rozważa prywatyzację US Postal Service
Usługi
Royal Mail zmienia właściciela. Czeski miliarder obiecuje inwestycje