Więcej pieniędzy na lokalne drogi

Rząd dosypie samorządom pieniędzy na budowę dróg. Ale w przyszłym roku budżet państwa przeznaczy więcej na kolej niż na drogi.

Aktualizacja: 05.11.2020 06:32 Publikacja: 04.11.2020 21:00

Więcej pieniędzy na lokalne drogi

Foto: Adobe Stock

Przyszłoroczny budżet ma odwrócić proporcje wydatków na rozwój transportu. Według sejmowej Komisji Infrastruktury nakłady na inwestycje transportowe wyniosą w 2021 r. 51,5 mld zł. Największa część tej kwoty zostanie przeznaczona na przedsięwzięcia związane z rozbudową infrastruktury kolejowej – 21,1 mld zł. Inwestycje drogowe mają pochłonąć 20,4 mld zł, natomiast 5,2 mld zł ma sfinansować projekty dotowane ze środków UE. Do tego dojdzie jeszcze 4,1 mld zł na fundusze celowe i niewiele ponad ćwierć mld zł na poprawę bezpieczeństwa ruchu.

Rząd przyjął także projekt ustawy zmieniający przepisy dotyczące Funduszu Dróg Samorządowych. Zdecydowano o zwiększeniu jego budżetu o 3 mld zł. Dodatkowe wsparcie ma być przeznaczone m.in. na budowę obwodnic na drogach wojewódzkich, budowę lub remont dróg w największych miastach oraz poprawę bezpieczeństwa pieszych.

Największą część dodatkowego dofinansowania – 2 mld zł – otrzyma program obwodnicowy. W planach jest m.in. zwiększenie liczby obwodnic na drogach powiatowych i gminnych. Z kolei na przebudowę dróg w największych miastach przewidziano dodatkowy 1 mld zł. Dzięki zwiększeniu dofinansowania o 3 mld zł Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (wcześniej Fundusz Dróg Samorządowych) będzie dysponował łącznie kwotą 39 mld zł. – Priorytetem rządu jest budowa spójnego układu komunikacyjnego kraju. Nie uda się to bez rozwoju i poprawy jakości sieci dróg lokalnych – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W 2019 r. na realizację dróg lokalnych przeznaczono w sumie 6 mld zł. Dofinansowanie z FDS otrzymało łącznie 4280 przedsięwzięć na drogach powiatowych i gminnych o długości 6 tys. km. Ale w 2020 r. wsparcie rządowe jest mniejsze: otrzyma je 2297 inwestycji. W tym 623 realizowane na drogach powiatowych, natomiast 1674 – na drogach gminnych. Zaplanowano budowę, przebudowę lub remont 3467 km dróg: 1708 km powiatowych oraz 1759 km gminnych. Na dofinansowanie tych ostatnich trafi 1474,3 mln zł, z kolei na przedsięwzięcia powiatowe przeznaczonych zostało 1269,6 mln zł. Do tego doszło jeszcze 500 mln zł, które mają wspierać inwestycje na drogach o charakterze obronnym. Łączna wartość środków FDS, przeznaczonych na dofinansowanie inwestycji w 2020 r., to 3,2 mld zł.

W Polsce jest ponad 420 tys. km dróg publicznych, z czego na ok. 40 proc. dróg lokalnych brak utwardzonej nawierzchni. Ale pomoc dla inwestycji samorządów w tym roku ma jeszcze jeden cel – remonty, przebudowy i budowa dróg mają przyczynić się do powstania nowych miejsc pracy.

Tymczasem według branżowego serwisu Infobus dofinansowanie RFRD odbędzie się kosztem programu mającego wspierać przewozy autobusowe. – Ministerstwo Infrastruktury chce, by niewykorzystane przez samorządy środki na walkę z wykluczeniem transportowym – powyżej 50 mln zł – zasiliły fundusz na budowę dróg. Jednocześnie z góry zakłada, że w autobusowym funduszu pozostaną niemałe pieniądze – podaje Infobus.

Transport
Donald Trump stracił cierpliwość do Boeinga. Kupi dla siebie używany samolot
Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne