Amerykanie chcą zwiększyć bezpieczeństwo lotów. Ale pojawił się Elon Musk

Przez dziesięciolecia Amerykanie lubili podkreślać, jak bezpieczny jest ich transport lotniczy. Teraz przyznają, że te czasy już minęły.

Publikacja: 05.03.2025 14:09

Amerykanie chcą zwiększyć bezpieczeństwo lotów. Ale pojawił się Elon Musk

Foto: Reuters

Wypadki z ostatnich tygodni, w tym tragiczne w skutkach zderzenie samolotu American Airlines z helikopterem nad lotniskiem w Waszyngtonie, są dowodem na to, że zarządzanie bezpieczeństwem lotniczym w USA szwankuje.

Kongres jest zaniepokojony

To właśnie było tematem narady w Kongresie USA w ostatni wtorek. Mówiono tam o kłopotach z kontrolą ruchu lotniczego, starzejącą się infrastrukturą i chronicznymi brakami kadrowymi, które pogłębiają się po tym, jak regulatora ruchu lotniczego – Federalną Agencję Lotnictwa (FAA) - dosięgnęła „piła mechaniczna” Elona Muska.

 - Musimy to poprawić. Dla kraju, który uważa się za złoty wzorzec bezpieczeństwa lotniczego, wydarzenia ostatnich tygodni i dni są nie do zaakceptowania. Bardzo łatwo jest zrzucać winę na FAA i jej zarządzanie, tam wiele jest do zrobienia, ale musimy przyznać, że my także ponosimy winę w tym przypadku - mówił Troy Nehls, republikanin z Teksasu, przewodniczący podkomisji lotnictwa w Kongresie.

Świadkami jego wypowiedzi były rodziny i bliscy ofiar katastrofy z 29 stycznia 2025, kiedy Bombardier American Airlines po zderzeniu z wojskowym helikopterem spadł do Potomaku. Ten wypadek bada w tej chwili NTSB - organizacja zajmująca się bezpieczeństwem transportu w USA.

Czytaj więcej

Wnioski po katastrofie lotniczej w Waszyngtonie. Kontrolerów jest za mało

Rząd chce pomóc kontrolerom. Mają pracować dłużej i zarobić więcej

W ostatnim tygodniu sekretarz transportu Sean Duffy ogłosił proces „doładowania” FAA i przyspieszenia przyjmowania nowych kontrolerów, ułatwień w tym procesie i podniesienia ich wynagrodzeń. Dzisiaj średnie roczne zarobki kontrolerów wynoszą 60,1 tys. dol.

Jego obietnice brzmią jednak mało wiarygodnie, bo nawet kongresmeni są bardzo zaniepokojeni działaniami „współprezydenta” USA, czyli Elona Muska, który zabrał się również za porządki w FAA. Jak ujawnił Hank Johnson, demokrata z Georgii, Musk polecił zwolnić 500 funkcjonariuszy z tej organizacji. W tym także operatorów radarów i przyrządów naprowadzających przy lądowaniu samolotów. Jak wyjaśnił Duffy, ostatecznie zwolnionych zostało wcale nie 500, a 400 zatrudnionych w FAA. I – jego zdaniem - ani jedna osoba nie była tak naprawdę potrzebna. Było wśród nich 132 kontrolerów lotów.

Napięcia w amerykańskiej kontroli lotów nie są niczym nowym. National Air Traffic Controllers Association (NATSA), związek zawodowy zrzeszający 10,8 tys. certyfikowanych kontrolerów od ponad dekady sygnalizował braki w infrastrukturze i personelu. Teraz Elon Musk robi wszystko, aby z FAA wyrzucić największego amerykańskiego operatora sieci komórkowych - firmę telekomunikacyjną Verizon, której zlecono unowocześnienie infrastruktury, na której pracują kontrolerzy i zastąpienia jej swoim Starlinkiem.

- Amerykanie są bardzo zaniepokojeni tym, jak nasze bezpieczeństwo podróży lotniczych staje się uzależnione od „współprezydenta” Elona Muska i jego konfliktu interesów - mówił Hank Johnson.

Troy Nehls ma pomysł, jak rozwiązać kłopoty z brakiem kontrolerów. Po prostu trzeba zmienić zasady ich przyjmowania do pracy. Na razie starający się o nią muszą mieć ukończone 31 lat i muszą odejść na emeryturę po ukończeniu 57 lat. Te zasady bardzo ograniczają dostęp prawdziwych talentów do tego zawodu. - Nie rozumiem, czemu stosujemy taką dyskryminację - mówił Nehls, którego popiera w tym pomyśle Sean Duffy.

Wypadki z ostatnich tygodni, w tym tragiczne w skutkach zderzenie samolotu American Airlines z helikopterem nad lotniskiem w Waszyngtonie, są dowodem na to, że zarządzanie bezpieczeństwem lotniczym w USA szwankuje.

Kongres jest zaniepokojony

Pozostało jeszcze 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Czesi i Mołdawianie kuszą, ale LOT chce latać z Chopina
Transport
PKP Cargo ma odzyskać pozycję na rynku i rentowość
Transport
W 2025 roku ma być 400 km nowych dróg ekspresowych i autostrad w Polsce
Transport
Linie lotnicze chcą wrócić do Ukrainy. Ale to nie będzie takie proste
Transport
Embraer ma się czym pochwalić. Ale przydałoby się zamówienie LOTu
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”