Ukraina podnosi ceny biletów do Polski i na Węgry. Powód? Za mało pasażerów

Od najbliższej soboty, 1 lutego podrożeją bilety kolejowe na trasach z Kijowa do Budapesztu i Warszawy. Wysokość podwyżki jest uzależniona od klasy podróży. Bilety z Kijowa do Austrii i do Mołdowy nie zdrożeją.

Publikacja: 29.01.2025 14:44

Ukraina podnosi ceny biletów do Polski i na Węgry. Powód? Za mało pasażerów

Foto: Adobe Stock

Powodem podwyżki, która wyniesie od 17 do 37 proc., jest według komunikatu Kolei Ukraińskich spadek popytu na te podróże. Ale i fakt, że spółka więcej musi zapłacić za energię, paliwo i utrzymanie infrastruktury oraz części zamiennych do lokomotyw. Z powodu utrzymywania sztucznie zaniżonych cen ukraiński przewoźnik stracił w 2024 roku 18 mld hrywien - informują Koleje Ukraińskie.

O ile więcej trzeba będzie zapłacić

Bilet na pociąg pospieszny z Kijowa do Warszawy, po uwzględnieniu obowiązujących zniżek, kosztował dotychczas od 19 do 45 euro. Teraz wszystkie zniżki na podróże do Polski i na Węgry mają być cofnięte.

A ceny biletów do Polski wzrosną o 20-27 proc. w wagonach I klasy Intercity, a w wagonach sypialnych podrożeją o 9-27 proc. Ale na trasach najbardziej popularnych, jak np. Kijów-Warszawa, trzeba będzie zapłacić aż o 37 proc. drożej. Z kolei podróżujący z Kijowa do Budapesztu muszą się liczyć z wydatkiem większym o 17 proc. w wagonach sypialnych i o 21 proc. w wagonach z przedziałami.

Jak informują Koleje Ukraińskie w komunikacie, po „starych cenach” można kupić bilety do 31 stycznia, warunkiem jest skorzystanie z odpowiedniej aplikacji.

Obowiązujące do końca tego tygodnia zniżki Koleje Ukraińskie wprowadziły chcąc spopularyzować korzystanie z tego środka podróży, tak aby w mniejszym stopniu korzystać z transportu drogowego, który jest mniej bezpieczny.

Czytaj więcej

Kolej kupi pociągi jadące 200 km/h i szybciej, ale nie ma dla nich torów

Cena się nie zmieniała, ale koszty rosły

„Koleje Ukraińskie wcześniej uzgodniły z kolejami z krajów sąsiadujących, że trasy międzynarodowe będą promowały podróże znaczącymi zachętami. Teraz jednak nasza firma jest zmuszona stopniowo wycofywać się z tych promocji, ponieważ wzrosły wydatki, w tym także na energię. Straty z tytułu przewozów pasażerskich w roku 2024 wyniosły 18 mld hrywien” — czytamy w komunikacie.

Wysokość podwyżek została zatwierdzona przez radę nadzorczą Kolei Ukraińskich 5 grudnia 2024. Argumentowano wtedy, że cena pozostała niezmienna od 2022 roku i propozycję podwyżki wysłano do zatwierdzenia Urzędu ds. Taryf i Ministerstwa Transportu. W uzasadnieniu wskazywano, że od 2022 roku ceny energii wzrosły o 166 proc., olej napędowy podrożał o 110 proc., a części zamienne do lokomotyw o 217 proc. Ukraińcy informują jednocześnie, że podwyżka cen biletów pozwoli im na sfinansowanie utrzymania infrastruktury, tak aby podróże były bezpieczne.

Powodem podwyżki, która wyniesie od 17 do 37 proc., jest według komunikatu Kolei Ukraińskich spadek popytu na te podróże. Ale i fakt, że spółka więcej musi zapłacić za energię, paliwo i utrzymanie infrastruktury oraz części zamiennych do lokomotyw. Z powodu utrzymywania sztucznie zaniżonych cen ukraiński przewoźnik stracił w 2024 roku 18 mld hrywien - informują Koleje Ukraińskie.

O ile więcej trzeba będzie zapłacić

Pozostało jeszcze 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Lotnisko w Waszyngtonie może zmienić nazwę z Dulles na Donald J. Trump
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Transport
Kolej kupi pociągi jadące 200 km/h i szybciej, ale nie ma dla nich torów
Transport
Prezes Embraera: Dla nas budowa samolotów to nie tylko biznes
Transport
Ryanair poszedł na wojnę z kolejnym lotniskiem. Trudniej dolecieć do Legolandu
Transport
Linie lotnicze ostrzegają: ubierz się porządnie, bo nie polecisz
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe