Ruszył Generalny Pomiar Ruchu 2025. Jaki jest cel liczenia pojazdów na polskich drogach?

GDDKiA rozpoczęła Generalny Pomiar Ruchu 2025. Akcja pomiarowa odbywa się co 5 lat i ma na celu pozyskanie danych dotyczących natężenia ruchu na drogach krajowych.

Publikacja: 24.01.2025 13:50

23 stycznia GDDKiA rozpoczęła akcję pomiarową w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2025.

23 stycznia GDDKiA rozpoczęła akcję pomiarową w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu 2025.

Foto: Adobe Stock

Pomiary są podstawowym źródłem danych o ruchu drogowym. Pozwalają na uzyskanie najważniejszych parametrów i charakterystyk ruchu dla wszystkich odcinków sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA.

Gdzie będą prowadzone pomiary ruchu?

Generalny Pomiar Ruchu 2025 zostanie wykonany na sieci dróg krajowych administrowanych przez GDDKiA. Obejmie zatem autostrady (w tym odcinki autostrad koncesyjnych), drogi ekspresowe i drogi wojewódzkie. Z pomiarów zostaną wyłączone drogi znajdujące się w miastach na prawach powiatu. Wstępnie GDDKiA przewiduje około 2450 odcinków pomiarowych. Mają one znaleźć się przede wszystkim na skrzyżowaniach z drogami krajowymi i wojewódzkimi, na granicach miejscowości liczących ponad 10 tysięcy mieszkańców, na skrzyżowaniach z ważnymi drogami lokalnymi oraz w miejscach mających duży wpływ na ruch (np. na obszarach inwestycyjnych i terenach w pobliżu zakładów przemysłowych).

Pomiary będą prowadzone w różnych dniach i różnych godzinach (także w nocy), w zależności od typu odcinka pomiarowego. GDDKiA zamierza wykorzystać trzy rodzaje pomiarów – automatyczny, półautomatyczny oraz wideorejestrację. W pomiarach automatycznych stosuje się liczniki ruchu drogowego, zaś w półautomatycznych liczniki oraz pomiary wideo. W pomiarach metodą wideorejestracji korzysta się z kamer, które są instalowane przy drogach. Liczba przejeżdżających samochodów jest w tym przypadku określana na podstawie zarejestrowanego obrazu, analizowanego przez sztuczną inteligencję lub przeszkolonych operatorów.

Czytaj więcej

Paweł Woźniak, p.o. szefa GDDKiA: Już nie musimy się bać chińskich firm na budowach

Co będzie liczyć GDDKiA i czego można dowiedzieć się z GPR?

Pomiary mają być prowadzone maksymalnie przez 9 dni w przypadku dróg krajowych i zakończą się w październiku. Pomiary na drogach wojewódzkich zaczną się w marcu i potrwają 5, 2 lub 1 dzień, w zależności od wielkości natężenia ruchu i znaczenia odcinka, aż do grudnia. Co konkretnie będzie mierzone w ramach GPR? Przede wszystkim średni dobowy ruch roczny, który pokazuje, ile średnio pojazdów i jakiego rodzaju porusza się w ciągu doby danym odcinkiem drogi. Oprócz tego GDDKiA będzie mierzyć następujące parametry:

  • średni dobowy ruch w typowe dni robocze (wtorek, środa, czwartek),
  • średni dobowy ruch letni (lipiec, sierpień),
  • średni ruch dzienny (od 6:00 do 18:00),
  • średni ruch wieczorny (od 18:00 do 22:00),
  • średni ruch nocny (od 22:00 do 6:00).

Pomiary będą polegać wyłącznie na zliczaniu pojazdów oraz identyfikowaniu ich sylwetek. Nie będą zatem rejestrowane trasy, po jakich poruszają się pojazdy i numery tablic rejestracyjnych. W trakcie GPR zliczane będą nie tylko samochody osobowe, ale również motocykle i motorowery, lekkie samochody ciężarowe (dostawcze), mikrobusy, samochody ciężarowe bez przyczep, samochody ciężarowe z przyczepami lub naczepami, autobusy, ciągniki rolnicze, rowery, hulajnogi elektryczne i Urządzenia Transportu Osobistego.

Po co przeprowadza się Generalny Pomiar Ruchu?

Wyniki uzyskane dzięki GPR stanowią podstawę działań o charakterze planistycznym, projektowym i strategicznym dotyczących całej sieci drogowej w kraju. Wykorzystuje się je podczas podejmowania decyzji związanych z ustalaniem priorytetów inwestycyjnych, zarządzaniem ruchem, planowaniem prac remontowych, budową nowych dróg i przebudową istniejących, a także do obliczania przepustowości oraz określania lokalizacji elementów systemów zarządzania ruchem. Są też cennym źródłem danych m.in. do analiz ekonomicznych. Oprócz GDDKiA z wyników korzysta również policja, samorządy, GUS, GITD, jednostki naukowe, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Centralny Port Komunikacyjny oraz PKP Polskie Linie Kolejowe.

Wyniki pomiaru mają zostać opublikowane w przyszłym roku. Będą dostępne publicznie w formie opracowań opisowych, tabel, map i zestawień bazodanowych. W 2026 r. minie równo 100 lat od wykonania pierwszego, generalnego pomiaru ruchu drogowego w Polsce. Był on przeprowadzony na istniejącej w tamtym czasie sieci dróg państwowych o nawierzchni twardej. W 1926 r. pomiary były wykonywane przez dróżników, czyli osoby pilnujące przejazdu kolejowego oraz przez nadzorców mostów. 100 lat temu te osoby zapisywały ręcznie w specjalnych książeczkach liczbę pojazdów przejeżdżających przez dany punkt oraz ich rodzaj – konne lub mechaniczne. Od tego czasu pomiary były wykonywane co 4 lata, aż do wybuchu II wojny światowej. Wznowiono je dopiero w 1954 r., a od 1965 r. są realizowane co 5 lat, zgodnie z metodyką wypracowaną przez ONZ.

Ostatnie pomiary wykazały wzrost o ponad 20 proc. w skali kraju ruchu samochodów osobowych i ciężarowych z naczepami oraz wzrost o ponad 40 proc. ruchu pojazdów dostawczych. Było to związane ze zmianami w strukturze handlu oraz ze wzrostem popularności zakupów internetowych w okresie pandemii COVID-19.

Pomiary są podstawowym źródłem danych o ruchu drogowym. Pozwalają na uzyskanie najważniejszych parametrów i charakterystyk ruchu dla wszystkich odcinków sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA.

Gdzie będą prowadzone pomiary ruchu?

Pozostało jeszcze 95% artykułu
Transport
Huragan Éowyn uderzył w Wyspy Brytyjskie. Lotniska i szkoły zamknięte. Nie działa kolej
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Transport
Ile kilometrów nowych dróg powstanie w Polsce w 2025 roku? GDDKiA wydała komunikat
Transport
Flota cieni Putina się sypie. Egzotyczne bandery znikają z masztów
Transport
Polska kolej wjedzie do ekstraklasy
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Transport
Chińczycy nie zarządzają Kanałem Panamskim. Ale są tuż obok
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej