Aktualizacja: 28.01.2025 03:32 Publikacja: 27.09.2024 04:34
Koszt rozbudowy gdyńskiego portu szacowano pod koniec 2020 r. na ok. 4 mld zł, teraz ta kwota przekracza już zapewne 5 mld zł
Foto: materiały prasowe
Ta inwestycja ma być przeprowadzona na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. W dużym uproszczeniu – inwestor prywatny ma zapewnić finansowanie projektu, a w zamian zostanie operatorem portu i będzie czerpał z tego korzyści przez ok. 30 lat. Pod koniec 2020 r. koszt przedsięwzięcia szacowano na ok. 4 mld zł, teraz ta kwota przekracza już zapewne 5 mld zł.
W ramach inwestycji ma być wybudowany sztuczny półwysep, który będzie stanowił – jak informuje Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) – „przedłużenie Mola Węglowego Portu, wraz z nowym połączeniem kolejowym oraz drogowym. Na pirsie zostanie zlokalizowany uniwersalny terminal głębokowodny zorientowany przede wszystkim na przeładunek kontenerów. Minimalna szacowana docelowa zdolność przeładunkowa wynosi 2,5 mln TEU rocznie, co stanowi odpowiednik około 25 mln ton”. To niewiele mniej niż całkowite ubiegłoroczne przeładunki w Gdyni, które wyniosły ponad 29 mln ton. Jak twierdzi ZMPG, „nowe nabrzeża Portu Gdynia umożliwią zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu do 16 metrów, a to największe jednostki pływające, jakie mogą wpłynąć na Morze Bałtyckie, z uwagi na niewielką głębokość Cieśnin Duńskich”.
Nam nie chodzi tylko o maszyny cywilne. Jako grupa Embraera mamy wiele do zaoferowania w obszarze obronnym i w kształceniu kadr inżynierskich – mówi Arjan Meijer, prezes Embraer Commercial Aviation.
Poprzez innowacje, elastyczność i zrozumienie potrzeb lokalnych rynków możemy nie tylko sprostać oczekiwaniom konsumentów, ale także inspirować innych do podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i efektywności biznesowej
Od sezonu letniego, czyli od początku kwietnia Ryanair zlikwiduje swoja bazę w Billund, skąd o krok jest do Legolandu. To efekt kolejnego sporu tej linii z lotniskiem.
Podróże lotnicze stały się praktycznie powszechnie dostępne. I teoretycznie samolotem może polecieć każdy. Teoretycznie. Bo w rzeczywistości, nie każdy. Nawet jeśli go na to stać.
Mimo bardzo trudnej sytuacji finansowej, Boeing zdecydował się wesprzeć kampanię wyborczą Donalda Trumpa milionem dolarów. Niewiele to pomogło w stosunkach z jego administracją.
Fabrycznie nowe Suzuki Vitara i S-Cross są dostępne taniej nawet o 18 tysięcy złotych. Promocja trwa do końca stycznia.
Huragan Éowyn uderzył w Wielką Brytanię z wiatrem o prędkości 160 km na godzinę. Brytyjskie władze zdecydowały o zamknięciu lotnisk i szkół w regionach, gdzie sztorm uderzy najmocniej.
Rozpoczęły się ferie zimowe, a wraz z nimi krajowe i zagraniczne wyjazdy na narty. Przed urlopem warto zadbać o właściwe zabezpieczenie na wypadek niespodziewanych zdarzeń.
Rekordowe zyski i przeładunki, a w kolejnych latach także spore nakłady na rozbudowę portowego potencjału.
Ministerstwo Infrastruktury nie wyklucza, że przyspieszy budowę Drogi Czerwonej, która jest kluczowa do rozwoju portu i miasta Gdyni.
Po trzech kwartałach polskie porty przeładowały 102,2 mln ton. Z powodu spadającego zapotrzebowania na węgiel jest to mniej niż rok wcześniej, wzrosły za to zyski.
Chiński terminal w Gdyni został wciągnięty do wykazu obiektów infrastruktury krytycznej Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. To ma zwiększyć kontrolę państwa nad nabrzeżem.
Zboże, drobnica, przeładunki paliw i kontenery dają portowcom pracę, ale węgla i rud będzie mniej. Operatorzy rozbudowują terminale.
Kolejny przetarg na terminal zbożowy w Gdyni ma zostać ogłoszony w maju i rozstrzygnięty do końca roku, dowiedziała się „Rzeczpospolitej”. Redakcja poznała także stanowisko Viterry, członka konsorcjum anulowanego przetargu.
Wojna przemeblowała układ sił wśród bałtyckich portów, choć w ubiegłym roku rosyjskie porty odbudowały swoją pozycję.
Porty poradziły sobie z przeładunkami węgla i dodatkowych ilości zboża napływających z Ukrainy. Kolejne miliardy inwestycji w portach umożliwią przyjmowanie większych statków i zwiększą moce przeładunkowe terminali.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas