Kilka pociągów przyspieszy, ale inne znikną. Nowy rozkład PKP i zamieszanie na kolei

Od niedzieli szybciej pojedziemy m.in. z Warszawy do Poznania, Szczecina i Białegostoku. Na Wybrzeżu część pasażerów będzie musiała przesiadać się do zastępczych autobusów. W Katowicach szykuje się długotrwały, kolejowy horror.

Publikacja: 30.08.2024 16:53

Kilka pociągów przyspieszy, ale inne znikną. Nowy rozkład PKP i zamieszanie na kolei

Foto: Adobe Stock

Z początkiem września kolej wprowadza nowy rozkład jazdy. Właściwie jego korektę, wymuszoną koniecznością dostosowania kursowania pociągów do robót na tortach związanych z modernizacją linii kolejowych. Na niektórych liniach czas podróży się skróci, ale w innych miejscach pasażerowie będą przesiadać się do komunikacji zastępczej. Wyjątkowo trudno będzie pasażerom w Katowicach, gdzie modernizacja linii kolejowej doprowadzi do paraliżu komunikacyjnego w mieście.

Nowy rozkład PKP. Do Białegostoku pojedziemy szybciej koleją niż autem

Od niedzieli szybciej pojedziemy na trasie Warszawa – Poznań: ekspresem 2 godziny i 18 minut, a więc niespełna 10 minut krócej niż przed wartym 2,5 mld zł i ciągnącym się przez blisko 7 lat remontem trasy. Przejazd pomiędzy Warszawą a Szczecinem potrwa 4 i pół godziny, natomiast w rekordowym czasie – 1 godziny i 38 minut – dojedziemy z Warszawy do Białegostoku. – Tę trasę pociąg pokona szybciej niż samochód o około pół godziny – zapowiada dalekobieżny przewoźnik PKP Intercity, zastrzegając, iż szybkie bezpośrednie połączenie pomiędzy Warszawą i Białymstokiem będzie mieć charakter pilotażowy.

Szybsze połączenie z Warszawą zyskają mieszkańcy Łodzi: będzie to pociąg PKP Intercity relacji Łódź – Białystok, który zatrzyma się tylko w stolicy. Dzięki temu podróż ze stacji Łódź Widzew do Warszawy Zachodniej potrwa 58 min, a z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Centralnej – o 14 minut dłużej. W Małopolsce o kilka minut krótszy będzie przejazd na trasie Kraków – Bochnia, którą większość pociągów ma pokonywać w około 22 minuty.

Połączenia PKP na wakacje będą utrzymane dłużej. Więcej pociągów do Gdańska

Utrzymane zostaną trzy pary bezpośrednich połączeń kategorii Express InterCity Premium z Warszawy do Trójmiasta, bez zatrzymań po drodze. Z centrum stolicy do stacji Gdańsk Główny będą kursowały w czasie 2 godzin i 25 minut. Pociągi zostały wprowadzone na wakacje, ale ze względu na duże zainteresowanie pozostaną w rozkładzie co najmniej do połowy grudnia. Zostanie także pociąg TLK kursujący na trasie Gdynia – Zakopane – Gdynia, wcześniej jeżdżący pomiędzy Trójmiastem a Krakowem, a tylko na wakacje wydłużony w Tatry. Na odcinku Warszawa Centralna – Zakopane podróż potrwa 4 godziny i 46 minut, a pomiędzy Krakowem a Zakopanem – 2 godziny i 7 minut.

Czytaj więcej

Dwa nowe odcinki szybkich dróg na pożegnanie z wakacjami

Korekta rozkładu przyniesie także sporo nowych utrudnień. Jak informuje zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, zmaleje liczba pociągów jeżdżących przez Katowice. Jest to związane z rozpoczynającą się przebudową przebiegającej przez miasto linii, a także mostów i wiaduktów, co w konsekwencji bardzo utrudni także ruch drogowy w centrum. W perspektywie inwestycja pozwoli na oddzielenie ruchu lokalnego od dalekobieżnego. Ale na razie część składów będzie kursować trasami zmienionymi, część w skróconych relacjach, natomiast 9 pociągów PKP Intercity będzie zatrzymywać się na stacji Katowice Ligota z pominięciem głównego dworca kolejowego w Katowicach.

PKP: Pasażerowie muszą szukać pomocy u informatorów

Na Pomorzu zastępcza komunikacja autobusowa zostanie wprowadzona na czas modernizacji linii Lębork – Słupsk, natomiast w województwie zachodniopomorskim – na odcinku Szczecinek – Białogard. Pięć par pociągów PKP Intercity będzie kursować trasą przez stację Stargard ze zmianą kierunku.

Zmiany w nowym, wrześniowym rozkładzie są znaczące, zwłaszcza te związane robotami na torach, więc PLK zapowiada specjalną akcję informacyjną. – Na 15 największych dworcach w Polsce do dyspozycji pasażerów będą mobilni informatorzy. Będą służyć wszelką informacją pomocną w podróży – deklaruje PLK. Specjalną grupę informatorów rekrutował także Zarząd Transportu Metropolitalnego – ich zadaniem będzie informowanie o zmianach w komunikacji miejskiej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, spowodowanych pracami na kolei.

Ile czasu spędzimy w pociągu ekspresowym?

Warszawa – Poznań: 2 godz. 18 min.; Warszawa – Białystok: 1 godz. 38 min.; Warszawa – Szczecin: 4 godz. 32 min.; Warszawa – Gdańsk: 2 godz. 25 min.; Warszawa – Zakopane: 4 godz. 46 min.; Łódź Fabryczna – Warszawa Centralna: 1 godz. 12 min.; Poznań - Wrocław: 1 godz. 18 min.; Kraków – Zakopane: 2 godz. 7 min.

Z początkiem września kolej wprowadza nowy rozkład jazdy. Właściwie jego korektę, wymuszoną koniecznością dostosowania kursowania pociągów do robót na tortach związanych z modernizacją linii kolejowych. Na niektórych liniach czas podróży się skróci, ale w innych miejscach pasażerowie będą przesiadać się do komunikacji zastępczej. Wyjątkowo trudno będzie pasażerom w Katowicach, gdzie modernizacja linii kolejowej doprowadzi do paraliżu komunikacyjnego w mieście.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Wielki strajk w Boeingu. Duże opóźnienia w dostawach samolotów
Transport
PKOl stracił kolejnego dużego sponsora. Spółka poniosła „straty wizerunkowe”
Transport
Pracownicy PKP Cargo stracą kolejne przywileje?
Transport
Śmietankę w branży kurierskiej spijają najwięksi gracze
Transport
EASA: wszystkie airbusy A350-1000 do kontroli
Materiał Promocyjny
Jak wygląda auto elektryczne