Końcówka 2022 roku przyniosła wysyp nowych odcinków szybkich dróg. Przed świętami do ruchu włączony został fragment drogi ekspresowej S17 Warszawa Wschód–Lubelska, zlikwidowano przewężenia na autostradzie A1 pomiędzy Częstochową a Tuszynem, otwarta została Trasa Kaszubska na Pomorzu. Ukończono zasadnicze roboty na budowie drogi ekspresowej S5 ze Świecia do Bydgoszczy. Z kolei na trasie S61 udostępniony został 24-kilometrowy odcinek Suwałki–Budzisko.
Na 2022 rok Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zaplanowała włączenie do ruchu 345 km dróg ekspresowych i autostrad. To mniej niż przed rokiem, gdy oddano 425 km. Wybuch wojny w Ukrainie dramatycznie podniósł koszty inwestycji rozpoczętych w latach 2019–2021. Na rynku praktycznie z dnia na dzień zaczęło brakować stali, bo jedną piątą sprowadzano do tej pory z Ukrainy, Rosji i Białorusi. Dystrybutorzy wstrzymywali oferty, bo nie wiedzieli, po jakiej cenie sprzedawać wyroby stalowe.
Czytaj więcej
Rada Ministrów zwiększyła fundusz na budowę dróg krajowych do 290 mld zł. Powiększony fundusz wystarczy na zbudowanie 2500 km dróg ekspresowych i autostrad.
Walka z cenami
Firmy budowlane walczyły z wzrostem cen od miesięcy. Według Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, już w ubiegłym roku stal drożała o 50–150 proc., paliwa o 30–40 proc., asfalt o ponad 50 proc. Drożejące surowce energetyczne dodatkowo zwiększyły koszty produkcji materiałów i podniosły koszty eksploatacji sprzętu.
Skutki podwyżek ograniczyła majowa decyzja rządu o zwiększeniu limitu finansowego programu budowy dróg krajowych o 2,6 mld zł i programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Objęła też podniesienie do 10 proc. limitu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na poziomie o połowę niższym.