Nowe drogi na koniec 2022 roku. Wysyp odcinków

Na 2022 rok GDDKiA zaplanowała włączenie do ruchu 345 km autostrad i dróg ekspresowych. Mniej niż przed rokiem, ale branża ma teraz trudny czas.

Publikacja: 29.12.2022 03:00

Wybuch wojny w Ukrainie dramatycznie podniósł koszty inwestycji rozpoczętych w latach 2019–2021.

Wybuch wojny w Ukrainie dramatycznie podniósł koszty inwestycji rozpoczętych w latach 2019–2021.

Foto: shutterstock

Końcówka 2022 roku przyniosła wysyp nowych odcinków szybkich dróg. Przed świętami do ruchu włączony został fragment drogi ekspresowej S17 Warszawa Wschód–Lubelska, zlikwidowano przewężenia na autostradzie A1 pomiędzy Częstochową a Tuszynem, otwarta została Trasa Kaszubska na Pomorzu. Ukończono zasadnicze roboty na budowie drogi ekspresowej S5 ze Świecia do Bydgoszczy. Z kolei na trasie S61 udostępniony został 24-kilometrowy odcinek Suwałki–Budzisko.

Na 2022 rok Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zaplanowała włączenie do ruchu 345 km dróg ekspresowych i autostrad. To mniej niż przed rokiem, gdy oddano 425 km. Wybuch wojny w Ukrainie dramatycznie podniósł koszty inwestycji rozpoczętych w latach 2019–2021. Na rynku praktycznie z dnia na dzień zaczęło brakować stali, bo jedną piątą sprowadzano do tej pory z Ukrainy, Rosji i Białorusi. Dystrybutorzy wstrzymywali oferty, bo nie wiedzieli, po jakiej cenie sprzedawać wyroby stalowe.

Czytaj więcej

Rząd dosypał pieniędzy na drogi

Walka z cenami

Firmy budowlane walczyły z wzrostem cen od miesięcy. Według Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, już w ubiegłym roku stal drożała o 50–150 proc., paliwa o 30–40 proc., asfalt o ponad 50 proc. Drożejące surowce energetyczne dodatkowo zwiększyły koszty produkcji materiałów i podniosły koszty eksploatacji sprzętu.

Skutki podwyżek ograniczyła majowa decyzja rządu o zwiększeniu limitu finansowego programu budowy dróg krajowych o 2,6 mld zł i programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Objęła też podniesienie do 10 proc. limitu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na poziomie o połowę niższym.

GDDKiA nie przedstawiła jeszcze oficjalnych planów na przyszły rok. Z realizowanych kontraktów wynika m.in., że w pierwszej połowie 2023 roku powinniśmy jechać już całą zachodnią obwodnicą Łodzi dzięki oddaniu północnego fragmentu trasy S14. Na sierpień i wrzesień zaplanowano oddanie ekspresówki S11 od Bobolic do Koszalina, do jesieni powinna się zakończyć budowa południowego odcinka trasy S3 pomiędzy Bolkowem a granicą z Czechami w Lubawce.

Schody do poprawki

Także jesienią ma być gotowa południowa nitka autostrady A18 w kierunku Berlina, czyli przebudowywane „najdłuższe schody Europy” nazywane tak z powodu jeszcze poniemieckiej nawierzchni z betonowych płyt.

W grudniu rząd przyjął założenia nowego programu budowy dróg krajowych (PBDK) do 2030 r. Obejmują ponad 2,5 tys. nowych dróg szybkiego ruchu oraz dokończenie trwających inwestycji – prawie 4 tys. km tras będących w budowie lub projektowanych. Do końca dekady sieć autostrad i dróg ekspresowych ma być już pełna.

Na liście przedsięwzięć sporządzonej przez Ministerstwo Infrastruktury znalazła się m.in. droga ekspresowa S11 z Pomorza Środkowego na Górny Śląsk, poszerzenie autostrady A2 między Warszawą a Łodzią, droga S10 od Szczecina do Warszawy i przebudowa autostrady A4 na odcinkach Krzyżowa – Wrocław i Wrocław – Tarnów. W już realizowanych inwestycjach priorytetem będzie dokończenie korytarza Via Carpatia, dróg ekspresowych S5 i S8 na Dolnym Śląsku oraz drogi ekspresowej S6 biegnącej wzdłuż wybrzeża Bałtyku. Łącznie na realizację inwestycji ujętych w nowym PBDK przeznaczonych zostanie ponad 294 mld zł.

W najbliższych latach drogowcy będą musieli jeszcze poprawić jakość istniejących dróg. Z opublikowanego w październiku raportu GDDKiA wynika, że przeszło jedna trzecia nawierzchni całej sieci klasyfikowana jest w stanie niezadowalającym lub złym. Z tego na koniec 2021 r. 13,5 proc., tj. ponad 3 tys. km znajdowało się w stanie złym lub krytycznym (rok wcześniej było to 13,9 proc.), wymagającym przeprowadzenia niezwłocznych napraw lub odpowiedniego oznakowania feralnych odcinków.

Transport
Prezes Embraera: Dla nas budowa samolotów to nie tylko biznes
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Transport
Ryanair poszedł na wojnę z kolejnym lotniskiem. Trudniej dolecieć do Legolandu
Transport
Linie lotnicze ostrzegają: ubierz się porządnie, bo nie polecisz
Transport
Milion dolarów na kampanię Trumpa nie pomógł. Elon Musk bierze się za Boeinga
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Transport
Huragan Éowyn uderzył w Wyspy Brytyjskie. Lotniska i szkoły zamknięte. Nie działa kolej
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku