Pracownicy chcą kupić Air India

Grupa 219 pracowników narodowego przewoźnika indyjskiego Air India chce wykupić większościowy pakiet akcji. Jeśli rząd zaakceptuje ich ofertę, każdy z nich będzie musiał zapłacić 1360 dolarów.

Aktualizacja: 14.12.2020 16:38 Publikacja: 14.12.2020 16:30

Pracownicy chcą kupić Air India

Foto: Bloomberg

Oferty można było składać do 14 grudnia 2020. 

Pracownicy postanowili przejąć 51 proc. akcji, a pozostały pakiet miałby przejść na własność inwestora finansowego — poinformował w „Times of India” Meenakshi Malik, który od 30 lat jest wiceprezesem AI ds. finansowych. 

Air India zostały wystawione na sprzedaż w 2017 roku, tuż po tym, jak premier Narendra Modi podpisał dekret o prywatyzacji zadłużonego przewoźnika. Ten dług wzrósł do ponad 8 mld dolarów, ale w listopadzie został przez rząd obniżony do 3,3 mld, a nowi właściciele będą się musieli podzielić jego spłatami.

— Zawsze wierzyliśmy, że Air India mogą być dochodowe. A teraz, kiedy rząd zdecydował się zmniejszyć ten dług doszliśmy do wniosku, że jako nowy właściciel nikt nie będzie lepszy od nas. Znamy tę linię, wiemy gdzie są problemy. I jesteśmy w naszej ofercie bardzo poważni, bo potrafimy dobrze zarządzać Air India – przekonywał Meenakashi Malik.

Air India latają na stratach od 2007 roku, czyli od czasu kiedy przejęły również państwowe Indian Airlines Ltd. Ich operacje były finansowane przez państwo, które od czasu do czasu wpompowywało w przewoźnika potężne kwoty pieniędzy. To także przewoźnik z długą historią, ale od lat kolejne rządy nie były w stanie znaleźć poważnego nabywcy. A jest co kupować, bo Air India ma bardzo wartościowe (nadal) działki czasowe startów i lądowań (sloty) między innymi na londyńskim lotnisku Heathrow, flotę składająca się z ponad 100 maszyn oraz tysiące dobrze wyszkolonych pilotów i członków personelu pokładowego. 

Zdaniem Malika rząd już znalazł partnera finansowego, chociaż nie zostało jeszcze ujawnione, kto nim jest. Natomiast — jak mówi — pracownicy, którzy chcą stać się akcjonariuszami, to zarówno całkiem młodzi, jak i zatrudnieni od dawna w Air India. Z pracownikami chce się połączyć amerykański fundusz inwestycyjny Interups Inc. — Nasza grupa jest gotowa do zainwestowania każdej kwoty niezbędnej do przejęcia tej linii i nie potrzebujemy do tego wkładu finansowego z ich strony — mówił „Times of India” Laxmi Prasad, prezes Interups Inc. Jak wyjaśnił, po przejęciu Air India Interups planuje podzielić aktywa przewoźnika na część operacyjną i infrastrukturę, znaleźć niezbędny kapitał, tak aby Air India „odzyskała swoją chwałę i wysokie loty”.

Te plany mogą być jednak bardzo trudne w realizacji, ponieważ jednocześnie pojawiła się inna, bardzo poważna, oferta: ze strony konglomeratu Tata Group. Została ona złożona za pośrednictwem AirAsia India, w których większościowe udziały mają Tata Sons Pvt Ltd. Singapore Airlines, z którymi Tata Sons zbudował linię lotniczą Vistara nie jest zainteresowana udziałem w tej transakcji.

Transport
Rosjanie znają powód katastrofy azerskiego samolotu. To wulgarny język pilotów
Transport
Maciej Lasek: Nie ma odwrotu od CPK i szybkich kolei
Transport
Hiszpańskie media: Polacy wycofali się z walki o producenta superpociągów Talgo
Transport
Cła Donalda Trumpa uderzą po kieszeniach amerykańskich kierowców
Transport
Jak wygląda rosyjska flota cieni? Ukraina publikuje nową listę