Polska betonuje państwowy monopol PKP Intercity

Władze chronią państwowy monopol w transporcie kolejowym i dają kolejny przykład działania niezgodnie z unijnymi regulacjami. Tym razem ma chodzić o decyzje Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), odmawiające zgody na świadczenie usług pasażerskich przewozów komercyjnych w Polsce czeskiemu przewoźnikowi kolejowemu RegioJet. AllRail – międzynarodowa organizacja zrzeszająca prywatnych przewoźników kolejowych w Europie, oskarżyła w poniedziałek Polskę o protekcjonizm i blokowanie dostępu do torów firmom konkurencyjnym wobec państwowego PKP Intercity.

Publikacja: 29.08.2022 17:29

Polska betonuje państwowy monopol PKP Intercity

PKP IC

Foto: PKP IC

To efekt wydanej jeszcze w końcu lipca decyzji UTK, który na podstawie tzw. badania równowagi ekonomicznej (ma ustalić, czy i w jakim stopniu potencjalna usługa o charakterze komercyjnym może zaszkodzić już obowiązującej umowie o świadczenie usług publicznych) odrzucił znaczącą część wniosków RegioJet dotyczących uruchomienia pociągów pasażerskich na trasach w Polsce. Czesi otrzymali zgodę na uruchomienie 4 nowych par pociągów, ale 21 wniosków na połączenia zostało odrzuconych. Dotyczyły relacji Kraków Główny – Gdynia Główna – Kraków Główny oraz Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia i w relacji powrotnej. W rezultacie urząd zatwierdził jedynie 16 proc. planowanej oferty RegioJet. UTK tłumaczył odmowę potencjalnym negatywnym wpływem konkurencji na rentowność jeżdżących tam dotowanych polskich pociągów.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru