Aktualizacja: 25.11.2024 01:54 Publikacja: 11.10.2021 18:32
Foto: Bloomberg
ITA rozpocznie regularne loty 15 października z flotą 52 samolotów, tym samym zniknie z rynku Alitalia. Jej następca zamierza rozbudować stopniowo flotę o co najmniej 84 airbusów. Podpisał z producentem z Tuluzy list intencyjny ws. kupna 28 samolotów — 10 szerokokadłubowych A330neo (z nowymi silnikami) na dalekie trasy, 7 A220 na połączenia regionalne i 11 A320neo do sieci lotów średniodystansowych. Ich dostawy zaczną się po zatwierdzeniu planu finansowania przewoźnika — podały „La Tribune” i Reuter.
Z przyczyn technicznych 50 proc. floty airbusów w Rosji zostało wyłączonych z eksploatacji. Największe są kłopoty z silnikami. Takie same ma także Wizz Air. Tyle, że Węgrzy mają dostęp do serwisowania. Rosjanie – nie.
Pięć tanich linii lotniczych – Ryanair, Vueling, easyJet, Norwegian i Volotea – zostało ukaranych w Hiszpanii łączną kwotą 179 mln euro za stosowanie nieuczciwych praktyk. Najwięcej zapłacić musi Ryanair.
Szwedzki producent baterii do samochodów elektrycznych oraz wielkoskalowych magazynów energii broni się przed upadkiem. Złożył wniosek o ochronę przed wierzycielami. Firma popadła w olbrzymie problemy finansowe. Spółka potrzebuje 1,2 mld USD.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz należące do Grupy Ryanair linie lotnicze Ryanair Sun (BUZZ) i Ryanair DAC podpisały umowę o wymianie doświadczeń szkoleniowych.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Linie lotnicze wyposażają swoje załogi już nie tylko w plastikowe kajdanki, ale i taśmę klejącą. Przydała się w ostatni wtorek załodze American Airlines. Bo w tym roku wyraźnie wzrosła liczba niesfornych i chamskich pasażerów.
Mniejsze dostawy samolotów Airbusa we wrześniu zmusiły szefa działu ACA Christiana Scherera do uspokajania dziennikarzy lotniczych z AJPAE, że grupa z Tuluzy dotrzyma rocznego planu dostaw 770 samolotów. Przyznał, że największym problemem są silniki spółki CFM. Poinformował, że Airbus rozesłał swych ludzi do dostawców, m.in. do Spirit AeroSpace, aby pilnowali terminowości dostaw podzespołów.
Airbus przystąpił do realizacji kilkuletniego planu LEAD!, który ma zwiększyć rentowność działu samolotów cywilnych: zwiększyć ich produkcję wraz z obniżaniem kosztów. Plan zakłada m.in. zamrożenie etatów, przekazanie firmom zewnętrznym do realizacji mało ważnych projektów (dotąd ustalono 5500), ograniczenie podróży służbowych, uproszczenie organizacji pracy, likwidację zatorów w łańcuchach dostaw.
Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem.
Europejski regulator transportu lotniczego EASA polecił użytkownikom samolotów A350-1000 sprawdzenie wszystkich silników po incydencie z samolotem Cathay Paficic (ogień w silniku podczas lotu). Ten sam problem zgłosił Malaysia Airlines, ale dotyczy innego typu samolotu: A350-900 i innego silnika; oba są produkcji Rolls-Royce.
Pierwsza poważniejsza wpadka samolotów Airbusa. Tuż po starcie A350-1000 linii Cathay Pacific zapalił się silnik. Przewoźnik uziemił do kontroli 48 samolotów. W części z nich wymienia przewody paliwowe.
Przez jakiś czas w powietrzu będzie więcej airbusów, niż boeingów. Salon lotniczy w Farnborough zakończył się zamówieniami wartymi 105 mld dolarów.
Nowy program „LEAD” Airbusa przewiduje cięcie kosztów i zamrożenie etatów, aby poprawić rentowność firmy w tym roku i w latach następnych. Wcześniej Airbus musiał obniżyć plany produkcji samolotów.
Dowództwo niemieckich sił zbrojnych wybrało Airbusa jako głównego dostawcę systemu satelitów łączności nowej generacji SATCOMBw 3. Kontrakt o wartości 2,1 mld euro przewiduje umieszczenie dwóch satelitów wojskowych na orbicie na wysokości 36 tys. km, instalację naziemnych stacji odbiorczych oraz obsługę całości przez 15 lat.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas