19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Aktualizacja: 15.01.2025 06:07 Publikacja: 11.10.2021 18:32
Foto: Bloomberg
ITA rozpocznie regularne loty 15 października z flotą 52 samolotów, tym samym zniknie z rynku Alitalia. Jej następca zamierza rozbudować stopniowo flotę o co najmniej 84 airbusów. Podpisał z producentem z Tuluzy list intencyjny ws. kupna 28 samolotów — 10 szerokokadłubowych A330neo (z nowymi silnikami) na dalekie trasy, 7 A220 na połączenia regionalne i 11 A320neo do sieci lotów średniodystansowych. Ich dostawy zaczną się po zatwierdzeniu planu finansowania przewoźnika — podały „La Tribune” i Reuter.
Powstanie kolejny fragment drogi ekspresowej S8 na Dolnym Śląsku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu podpisała umowę na realizację odcinka między Niemczą a Ząbkowicami Śląskimi. Docelowo trasa ma prowadzić z Wrocławia do granicy z Czechami.
Ryanair podał informacje na temat konkretnych kosztów i opłat, które poniósł w wyniku chuligańskiego zachowania pasażera na pokładzie lotu z Dublina na Lanzarote z 9 kwietnia 2024 roku. Irlandzki przewoźnik wyliczył je na ponad 15 tys. euro.
Powiązana z rosyjskim Gazpromem spółka Omne Energia została skreślona z listy sankcyjnej, po czym została sprzedana za 3 zł. To ta firma jest kontrahentem Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie i dostarcza gaz do części stołecznych autobusów – informuje Wirtualna Polska.
Zarząd Kanału Panamskiego niezrażony pogróżkami Donalda Trumpa zlecił konsorcjum firm i placówek naukowych z Francji i Belgii sporządzenie kompleksowego opracowania studium opłacalności modernizacji śluz tego szlaku wodnego. Nie podano tylko wartości tego zlecenia.
Zdaniem Jasona McGuinnesa, wiceprezesa Ryanaira ds operacyjnych błędem było oddanie w zarządzanie lotniska Nikola Tesli w Belgradzie francuskiej spółce Vinci. — To wielki błąd. W najbliższej przyszłości stamtąd z pewnością nie polecimy- mówił.
Polska ofensywa dyplomatyczna w obronności jest nie do przeoczenia, ale rośnie presja, by kupować uzbrojenie także w UE. Jakie uzbrojenie moglibyśmy kupić od naszych europejskich sojuszników?
W 2024 r. francuskie firmy zbrojeniowe podpisały kontrakty eksportowe na 18 mld euro. To ich drugi wynik w historii, dający w światowym rankingu eksporterów drugie miejsce po USA. Największe kontrakty dotyczyły samolotów i okrętów podwodnych.
Airbus dostarczył w 2024 r. klientom 765 samolotów, tylko o 5 mniej od planu 770 sztuk. To duży sukces, bo dostawcy mieli problemy ze zwiększeniem produkcji podzespołów. Grupa musiała odroczyć część dostaw z powodu skomplikowanych negocjacji z klientami i z producentami foteli lotniczych.
Zmodernizowanych ma być 16 Kasiek, czyli samolotów transportowych C-295M CASA. Remonty są rozłożone na lata 2025-2033 i będą przeprowadzane głównie w zakładach Airbusa na Okęciu.
Airbus musi wytężyć swe moce w grudniu, wyprodukować co najmniej 127 samolotów, aby wykonać roczny plan dostaw 770 maszyn. Dotąd nigdy tyle nie wypuścił w końcu roku. Odrębnie likwiduje 2 tys. miejsc pracy w dziele wojskowo-kosmicznym.
Mniejsze dostawy samolotów Airbusa we wrześniu zmusiły szefa działu ACA Christiana Scherera do uspokajania dziennikarzy lotniczych z AJPAE, że grupa z Tuluzy dotrzyma rocznego planu dostaw 770 samolotów. Przyznał, że największym problemem są silniki spółki CFM. Poinformował, że Airbus rozesłał swych ludzi do dostawców, m.in. do Spirit AeroSpace, aby pilnowali terminowości dostaw podzespołów.
Airbus przystąpił do realizacji kilkuletniego planu LEAD!, który ma zwiększyć rentowność działu samolotów cywilnych: zwiększyć ich produkcję wraz z obniżaniem kosztów. Plan zakłada m.in. zamrożenie etatów, przekazanie firmom zewnętrznym do realizacji mało ważnych projektów (dotąd ustalono 5500), ograniczenie podróży służbowych, uproszczenie organizacji pracy, likwidację zatorów w łańcuchach dostaw.
Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas