Z najnowszego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i firmy JMK Analizy Rynku Transportowego wynika, że w pierwszych ośmiu miesiącach 2021 r. z prawie 400 nowo zarejestrowanych miejskich autobusów przeszło dwie trzecie miało napęd ekologiczny – elektryczny lub gazowy. To kolejne przyspieszenie rozbudowy niskoemisyjnej floty samorządów: w całym 2020 r. udział „zielonych" pojazdów wynosił 56 proc. Rozpędu nabiera zwłaszcza elektryfikacja miejskiego transportu autobusowego. Jeszcze dwa lata temu zakupy tego rodzaju pojazdów w łącznej liczbie nowych miejskich autobusów miały zaledwie 5-proc. udział.
Największe inwestycje w zero- i niskoemisyjne autobusy realizowane są w Warszawie (w ub.r. został w stolicy sfinalizowany kontrakt na dostawę 130 elektrobusów), Krakowie (miasto odbiera w tym roku 50 sztuk) i Jaworznie (wkrótce 80 proc. floty jaworznickiego PKM będzie bezemisyjna). Na początku tygodnia umowę o dofinansowaniu zakupu 11 „elektryków" podpisał Wrocław, 43 elektrobusy kupi aglomeracja katowicka. Bezemisyjne pojazdy wjeżdżają także do małych miast: przykładem jest Lidzbark Warmiński, gdzie dwa elektrobusy mają od jesieni obsługiwać trzy trasy w ramach komunikacji bezpłatnej.
Już w bliskiej perspektywie pojawią się nowe ekologiczne napędy. Na Śląsku za dwa lata zaczną kursować autobusy wodorowe. Wart prawie 111 mln zł zakup 20 takich pojazdów o długości 12 metrów dofinansuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony transport publiczny". W Katowicach wybrano już miejsce do budowy stacji tankowania wodoru. Jeszcze większą flotę wodorowców planuje Poznań, który przymierza się do zakupu 84 sztuk. Ich eksploatacja ma być bardziej wygodna od autobusów elektrycznych ze względu na znacznie większy zasięg i krótki czas tankowania. Tego rodzaju projekty – prócz dofinansowania z NFOŚiGW – mają dodatkowo wspomagać planowane w obu regionach doliny wodorowe.
Czytaj więcej
Elektryfikacja miejskiego taboru nabiera coraz większego tempa. Motorem zakupów jest wsparcie z UE i budżetu państwa.