Straty Broadwayu z powodu pandemii

Nowojorskie sceny nie działają od marca. I wedle ostatnich decyzji będą zamknięte aż do końca maja 2021 r.

Aktualizacja: 12.10.2020 18:19 Publikacja: 12.10.2020 17:50

Straty Broadwayu z powodu pandemii

Foto: AFP

Termin otwarcia broadwayowskich teatrów był przesuwany już kilka razy. Aktorzy mieli wrócić na scenę 1 stycznia 2021 r., potem na początku marca. Teatry zaczęły już przedsprzedaż biletów. Teraz zwracają widzom pieniądze.

Zamknięcie Broadwayu oznacza ogromny kryzys teatralny. To, obok londyńskiego West Endu, najważniejszy ośrodek kultury kręgu języka angielskiego.

Chodzi o ponad 40 scen, z których każda ma ponad 500 miejsc na widowni. Zatrudniają prawie 100 tys. pracowników. To tu największe gwiazdy występują gościnnie w spektaklach, przyciągając tysiące widzów.

Kryzys dotyka również setek restauratorów i właścicieli kawiarni rozsianych w okolicach teatrów. Oraz funduszy Nowego Jorku, bo Broadway to dla miasta wpływy w wysokości niemal 15 mld dolarów.

Pandemia przerwała bardzo dobry sezon nowojorskich teatrów. Według danych Broadway League w sezonie od maja 2018 do maja 2019 r. spektakle obejrzało niemal 14,8 mln widzów, zostawiając w kasach ponad 1 829 312 140 dolarów. W chwili zamknięcia Broadwayu w marcu grano 31 sztuk i musicali. Osiem kolejnych miało zapowiedziane premiery.

Dziś już wiadomo, że nie wrócą na afisz m.in. Disneyowski musical „Frozen", „Hangmen" Martina McDonagha czy „Kto się boi Virginii Woolf?" Edwarda Albee'ego. Trwają jednak próby do nowych spektakli.

Ponadroczna przerwa w działalności teatrów oznacza nie tylko kryzys sztuki, lecz również bezrobocie dziesiątków tysięcy pracowników. Broadwayowscy inwestorzy nie ukrywają, że czekają na znaczącą pomoc ze strony państwa.

Teatr
Michał Merczyński dyrektorem Nowego Teatru Krzysztofa Warlikowskiego
Teatr
Jacek Jabrzyk wygrał konkurs na dyrektora Teatru im. Żeromskiego w Kielcach
Teatr
Musicalowe rekolekcje, czyli Szatan w roli Chrystusa
Teatr
Głosowanie widzów i święto na „Hamlecie” Englerta. Laureaci łódzkiego festiwalu
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Teatr
Jan Englert pokazał, jak wyrzucono go na śmietnik. Putin wchodzi do gry