Państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz urzędy jednostek samorządu terytorialnego w ramach swoich sprawozdań finansowych sporządzają rachunek zysków i strat w wariancie porównawczym. W tej części sprawozdania finansowego przygotowanego według wzoru podanego w załączniku nr 7 do rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 289; dalej: rozporządzenie) prezentuje się koszty działalności operacyjnej w podziale na poszczególne ich rodzaje. To zagadnienie może być kłopotliwe szczególnie dla księgowych budżetowych, gdyż specyfika działalności jednostek budżetowych i zakładów budżetowych nie w pełni odpowiada „klasycznemu" podziałowi kosztów na rodzaje stosowanemu w rachunkowości finansowej, czyli przez jednostki podlegające tylko unormowaniom ustawy o rachunkowości.
Jednorodne grupy
Koszty w układzie rodzajowym są podzielonymi na oddzielne jednorodne grupy kosztami prostymi zwykłej działalności operacyjnej (nie obejmują pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów finansowych). Ewidencja i sprawozdawczość w zakresie kosztów w układzie rodzajowym jest podstawą do obliczenia struktury kosztów według ich rodzajów, która służy do celów statystycznych i analitycznych. Szczególnie ważny jest ten drugi cel, jako element zarządzania, pozwalający kontrolować koszty podstawowej działalności jednostek. Regulacje ustawy o rachunkowości w sprawie podziału kosztów na rodzaje ograniczają się tylko do nazwania poszczególnych rodzajów kosztów, a mianowicie:
- amortyzacji,
- zużycia materiałów i energii,
- usług obcych,