Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie ze skargi RPO unieważnił 9 maja uchwałę Rady Powiatu w Rykach z 30 kwietnia 2019 r. zatytułowaną „Stanowisko Rady Powiatu Ryckiego w sprawie powstrzymania ideologii gender i LGBT” (sprawa sygn. akt III SA/Lu 312/20) oraz uchwałę (stanowisko) Sejmiku Województwa Lubelskiego z 25 kwietnia 2019 r. w przedmiocie wprowadzania ideologii LGBT do wspólnot samorządowych (sprawa sygn. akt III SA/Lu 240/20).
Wcześniej, 17 lutego 2021 r., sąd ten na posiedzeniu niejawnym odrzucił, przy zdaniach odrębnych, obie skargi Rzecznika bez merytorycznego badania. Uznał, że uchwały nie dotyczą sprawy z zakresu administracji publicznej i dlatego nie podlegają właściwości WSA. Na te orzeczenia RPO złożył skargi kasacyjne do NSA i zostały one uwzględnione. NSA zwrócił mu obie sprawy do merytorycznego zbadania przez WSA.
Po ponownym zbadaniu spraw WSA uznał, że skargi Rzecznika zasługują na uwzględnienie. Sąd podzielił wszystkie zarzuty RPO.
Czytaj więcej
Niektóre tzw. uchwały anty-LGBT unieważniły sądy administracyjne. Tam, gdzie one wciąż obowiązują, lokalne władze raczej nie planują ich zmiany.
W ocenie WSA w Lublinie zaskarżone uchwały zostały podjęte bez podstawy prawnej i z rażącym naruszeniem prawa, wykraczają poza zakres kompetencji i zadania organów, które je podjęły. Zdaniem sądu obie uchwały bezsprzecznie dyskryminują osoby LGBT, a także: