Autobusy z dopłatą jednak wyjadą na trasy. Rząd przyjął projekt ustawy

Zmiany w funkcjonowaniu Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, polegające na utrzymaniu zwiększonej stawki dotacji, pozwolą na zwiększenie liczby połączeń uruchamianych przez samorządy.

Aktualizacja: 16.02.2022 11:42 Publikacja: 16.02.2022 07:26

Autobusy z dopłatą jednak wyjadą na trasy. Rząd przyjął projekt ustawy

Foto: Fotorzepa / Jakub Ostałowski

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Co proponuje rząd?

Możliwość przesunięcia niewykorzystanych środków z funduszu na wsparcie połączeń w województwach, w których przyznana kwota była niższa niż wnioskowana przez samorządy. Okazało się, że w wielu miejscach to duży problem.

Taka sytuacja (niewydanie przyznanych środków) miała miejsce w czterech województwach: mazowieckim, podkarpackim, pomorskim i śląskim.

Niezależnie od tej zmiany zostanie zapewniona większa stabilność funkcjonowania funduszu i uruchamianych przez samorządy połączeń poprzez utrzymanie zwiększonej stawki dopłaty do końca 2023 r.

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej funkcjonuje od lipca 2019 r. i umożliwia tworzenie nowych linii oraz likwidację białych plam komunikacyjnych.

Dziś systematycznie rośnie liczba uruchamianych nowych linii komunikacyjnych przy wsparciu funduszu.

W 2019 r. dopłatą objęto ok. 1,5 tys. linii komunikacyjnych, natomiast w naborze na 2022 r. jest to już 4,9 tys. linii komunikacyjnych.

Najważniejsze rozwiązania? Po pierwsze – w naborze na 2022 r. w części województw kwota dotacji okazała się niewystarczająca na objęcie dopłatą wszystkich przewozów ujętych we wnioskach.

Dlatego rząd umożliwi przesunięcie niezaangażowanych środków właśnie do tych województw. Pozwoli to na objęcie dopłatami jeszcze większej liczby połączeń.

Po drugie – rząd chce utrzymać do końca 2023 r. zwiększoną stawkę dopłaty w kwocie nie wyższej niż 3 zł do jednowozokilometra przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Nowe przepisy mają wejść w życie dzień po publikacji w Dzienniku Ustaw.

Z Funduszu dofinansowywane jest przywracanie lokalnych połączeń autobusowych. Dotyczy ono linii komunikacyjnych niefunkcjonujących od co najmniej trzech miesięcy przed wejściem w życie ustawy. Dzięki niemu mieszkańcy z mniejszych miejscowości będą mogli dotrzeć do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury.

Etap legislacyjny: trafi do Sejmu

Czytaj więcej

Ustawa o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych wchodzi w życie
Edukacja i wychowanie
Czy istnieje wykształcenie wyższe niepełne? Co ze studiami bez obronionej pracy?
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Internet i prawo autorskie
TVP pozwała TV Republika za program "Jedziemy". Jest decyzja sądu
Prawo karne
Projekt zaostrzenia kar dla kierowców. Przepadek stanie się fikcją?
Prawo w Polsce
Sejm uchwalił ustawę incydentalną Hołowni. Wybory zatwierdzi 15 sędziów SN
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Praca, Emerytury i renty
Najniższa krajowa w 2025 roku: Ile wynosi płaca minimalna? Kwoty brutto i netto
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku