Reklama
Rozwiń

Sposób na szybką i łatwą korektę odliczeń VAT w gminach za 2017 r.

Gmina jako podatnik VAT może dokonać częściowych odliczeń za 2017 r. wyłącznie na podstawie korekty podatku naliczonego.

Publikacja: 03.10.2017 02:00

Sposób na szybką i łatwą korektę odliczeń VAT w gminach za 2017 r.

Foto: Fotolia

- Gmina i jej scentralizowane jednostki ponoszą w trakcie roku 2017 wiele wydatków mieszanych, czyli służących głównie działalności innej niż gospodarcza oraz w niewielkim zakresie (stopniu) także działalności gospodarczej. Z tytułu tych wydatków w ogóle nie odliczają VAT. Chcą zrobić to dopiero w 2018 r. lub nawet później na podstawie realnych (rzeczywistych) preproporcji i proporcji odliczeń. Czy gmina i jej scentralizowane jednostki z tytułu ponoszonych ww. wydatków mieszanych, mogą odliczyć VAT dopiero w 2018 r. lub nawet później, na podstawie rzeczywistych preproporcji i proporcji, tj. bazujących na danych z 2017 roku? Chodzi mianowicie o te jej jednostki, które wym. wskaźniki mają zarówno poniżej, jak i powyżej 2 procent i zgodnie z zarządzeniem wójta w ogóle nie odliczają VAT od zakupów w trakcie 2017 roku, choć takie prawo im przysługuje.

Gmina i jej scentralizowane jednostki, mające prawo do częściowego odliczania VAT od wydatków mieszanych (tj. związanych zarówno z działalnością gospodarczą mającą cel zarobkowy oraz z działalnością inną niż gospodarcza), poniesionych w 2017 r., nie muszą dokonywać tych odliczeń w ciągu całego 2017 r. (tj. w 12 miesięcznych deklaracjach VAT-7, czyli od stycznia do grudnia) na podstawie wstępnych preproporcji i proporcji. Tę wstępną preproporcję i proporcję oblicza się na podstawie danych z roku poprzedniego (2016 r.) lub w przypadku prewskaźnika, można go obliczyć opcjonalnie nawet na podstawie danych z roku poprzedzającego poprzedni rok podatkowy, tj. za 2015 r.

Gmina jako podatnik VAT może dokonać częściowych odliczeń za 2017 r. wyłącznie na podstawie korekty podatku naliczonego. Czyni to albo w jednej deklaracji VAT-7 za styczeń 2018 r. albo w korektach deklaracji złożonych za poszczególne miesiące 2017 r. I to tylko i wyłącznie w oparciu o wyliczone realne preproporcje i proporcje za 2017 r. Czyli na podstawie danych z faktycznego roku zakupów. W ten sposób pomija tzw. odliczenia wstępne. Od razu realizuje te ostateczne odliczenia na podstawie rzeczywistych wskaźników.

Należy zatem z całą mocą podkreślić, iż gmina i jej scentralizowane jednostki – z tytułu ponoszonych wydatków mieszanych w 2017 r. – mogą odliczać VAT dopiero w 2018 r. lub nawet później tylko na podstawie rzeczywistych wskaźników.

Wówczas tego późniejszego odliczenia VAT (poprzez jego korektę) gmina dokonuje na jeden z dwóch różnych sposobów do wyboru. Przy czym drugi z podanych sposobów jest dużo prostszy i łatwiejszy w stosowaniu od pierwszego sposobu.

Pierwszy sposób:

Na możliwość późniejszych odliczeń zezwala wprost art. 86 ust. 13 ustawy o VAT. Stanowi on, iż niedokonane na bieżąco odliczenia można zrealizować w formie korekt deklaracji (składanych za okres w którym powstało prawo do odliczenia). Należy tu uczynić nie później niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z cytowanego przepisu wynika konieczność składania korekt deklaracji VAT-7. Jest to zatem – administracyjnie rzecz biorąc – sposób obciążający i trudny w stosowaniu, choć często opisywany jako jedyny właściwy.

Gmina i jej scentralizowane jednostki na podstawie cytowanego przepisu składają korekty deklaracji VAT-7 już złożonych za 2017 r., w których jednostki te nie wykazały podatku naliczonego do odliczenia. Także na podstawie wstępnych preproporcji i proporcji. Korekty deklaracji VAT-7 za 2017 r. składają one najwcześniej w lutym 2018 r. lub w jakimkolwiek innym miesiącu w latach 2018-2021.

Gmina i jej scentralizowane jednostki czynią to wówczas tylko i wyłącznie na podstawie znanych już, tj. realnych (rzeczywistych) preproporcji i proporcji, obliczonych na podstawie danych z roku 2017, tj. z roku, w którym właśnie dokonywane były zakupy służące sprzedaży mieszanej.

Powyższą możliwość późniejszych odliczeń na podstawie rzeczywistych preproporcji i proporcji, potwierdził dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 21 grudnia 2016 r. (IPTPP3.4512.691.2016.1.BM). W interpretacji tej organ podatkowy stwierdził:

„Jeżeli w momencie dokonywania w roku 2017 korekt deklaracji VAT-7 za poszczególne miesiące 2016 r., prewspółczynnik, o którym mowa w przepisach art. 86 ust. 2a-2h oraz proporcja obliczona zgodnie z przepisami art. 90 ust. 2-6 i 10 dla roku 2016 będą już znane, gmina nie będzie miała konieczności rozliczenia podatku w oparciu o prewspółczynnik obliczony w oparciu o dane za rok 2015 i wstępną proporcję obliczoną dla roku 2015, a następnie dokonania korekty odliczenia podatku w deklaracji za styczeń następnego roku. Może dokonać rozliczenia podatku z uwzględnieniem prewspółczynnika, o którym mowa w przepisach art. 86 ust. 2a-2h, obliczonego w oparciu o dane dla roku 2016 i proporcji z art. 90 ust. 3 ustawy obliczonej dla roku 2016 r.".

W cytowanej wyżej interpretacji organ stwierdził, iż gmina mogła postanowić, iż nie będzie odliczać VAT w ciągu całego 2016r. na podstawie wstępnych preproporcji i proporcji (wyliczonych z danych za 2015r.). A później dokonywać ich korekty w styczniu 2017 r. w oparciu o wyliczoną z danych za 2016 r. realną preproporcję i proporcję. Ma bowiem możliwość zastosowania – dla obliczenia podatku naliczonego w korektach deklaracji VAT-7 za poszczególne miesiące 2016 r. – realnych, tj. obliczonych za rok 2016 wskaźników preproporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a-2h oraz proporcji określonej w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Drugi sposób:

Jest jeszcze inny sposób na niedokonane na bieżąco częściowe odliczenia VAT. Jest on prostszy i łatwiejszy w stosowaniu od pierwszego sposobu. Wynika on pośrednio z przepisu art. 91 ust. 3 ustawy o VAT. Stanowi on wprost, iż dokonywane na bieżąco wstępne częściowe odliczenia wg wstępnego wskaźnika (proporcji) należy bezwzględnie poprawić na podstawie nowego realnego już wskaźnika.

Z przepisu tego wynika również to, iż niedokonywane na bieżąco częściowe odliczenia – mimo istnienia takowego prawa - wg wstępnego wskaźnika (proporcji) można zrealizować po raz pierwszy dopiero wówczas, gdy znany jest już nowy realny wskaźnik.

Korekty tego podatku (odliczonego a także nieodliczonego) dokonuje się w deklaracji VAT-7 za pierwszy okres rozliczeniowy roku następnego. W tym przypadku będzie to deklaracja składana za styczeń 2018 roku. Przepis ten ma zastosowanie również do korekt odliczeń lub ich dokonywania po raz pierwszy na podstawie prewskaźnika (art. 90c ust. 1 ustawy o VAT).

Wnioski

Sposób odliczeń VAT pozostawia się do uznania gminy. Gmina może to czynić w sposób tradycyjny i standardowy. Najpierw w ciągu całego roku na podstawie wstępnych wskaźników. Następnie poprawiając je w styczniu następnego roku, bazując na realnych już wskaźnikach. Może jednak nie dokonywać w ogóle wstępnych odliczeń na podstawie wstępnych wskaźników odliczeń. Wówczas odlicza podatek naliczony VAT zakwalifikowany do odliczeń w styczniu następnego roku na podstawie realnych i znanych już wskaźników. Tak naprawdę finansowo wyjdzie na to samo. Co prawda gmina mogłaby również nieodliczony VAT wykazywać w korektach deklaracji złożonych już za poszczególne miesiące 2017 r. Jednakże sposób ten jest bezspornie bardzo pracochłonny, uciążliwy i trudny. Wiąże się także z korektą JPK, co nie jest bez znaczenia.

Elżbieta Rogala, niezależny ekspert i wykładowca VAT

Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla tysięcy właścicieli gruntów ze słupami
Podatki
Podział mieszkania ze spadku. Czy można uniknąć podatku?
Prawo karne
„Matka Boska Kermitowska” obraża uczucia religijne? Jest wyrok sądu
Prawo w Polsce
Ile zapłacimy za abonament RTV w 2025? Oto stawki od 1 stycznia i lista zwolnionych z opłaty
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Podatki
Ulga podatkowa dla pracujących seniorów. Czym jest i kto może z niej skorzystać?
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku