- Nasza rada miejska planuje zaciągnąć zobowiązanie na inwestycję – budowę boiska gminnego. Jako podstawę prawną uchwały dotyczącej zobowiązań finansowych chcemy przywołać art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. e i art. 58 ustawy o samorządzie gminnym. W bieżącym roku w budżecie gminy wydatek na ten cel wynosi 500 tys. a w 2020 r. wydatek na ten cel wyniesie - 300 tys. zł z budżetu i 200 tys. zł ze środków unijnych. Czy takie planowanie wydatków ograniczone tylko do budżetu będzie prawidłowe?
Nie.
Z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. e ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy. Brzmienie ww. regulacji nie pozostawia wątpliwości, że rada gminy jest prawnie umocowana do podejmowania zobowiązań, o których mowa w pytaniu – jednak przez pryzmat tylko danego roku budżetowego.
Czytaj także: Ograniczone kompetencje radnych w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
Z kolei, zgodnie z art. 58 ww. ustawy (które ma znaczenie tu bardziej proceduralne), uchwały i zarządzenia organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła, z których zobowiązania te zostaną pokryte. Uchwały rady gminy (o których mowa w ust. 1), zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.