W wyroku z 28 grudnia 2017 r. (sygn. akt: KIO 2678/17) Krajowa Izba Odwoławcza orzekała m.in. o specyficznej i raczej rzadko występującej w praktyce obrotu czynności zamawiającego: korekcie kwoty, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, i którą podał przed otwarciem ofert.
Korekta informacji
W przedmiotowej sprawie wykonawca wniósł odwołanie dotyczące zaniechania przez zamawiającego nakazania udzielenia konkurentowi wykonawcy wyjaśnień dotyczących jego ceny ofertowej, a także zaniechania odrzucenia jego oferty pomimo, że zawierała cenę rażąco niską. Ponadto odwołanie dotyczyło zmiany (zmniejszenia) kwoty jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia – wskazania innej (niższej) kwoty w informacji zamieszczonej na stronie internetowej po otwarciu ofert, niż kwota podana bezpośrednio przed otwarciem ofert.
Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu zwrócenia się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w art. 90 ust. 1 Prawa zamówień publicznych (dalej Pzp) i jednocześnie o odrzucenie oferty konkurenta oraz „wskazanie", że zamawiający bezprawnie obniżył kwotę jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia po otwarciu ofert.
Odwołujący podniósł, że bezpośrednio przed otwarciem ofert zamawiający podał kwotę 2 500 000 zł jako kwotę, którą zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Informacja z otwarcia ofert zamieszczona na stronie internetowej zawierała jednak inną (niższą) kwotę na sfinansowanie zamówienia, tj. 1 652 435 zł.
Na stronie internetowej zamawiającego zamieszczono „Korektę informacji z otwarcia ofert", w której zamawiający stwierdził, że podczas otwarcia ofert podano kwotę wynikającą z uchwały Rady Gminy dotyczącej budżetu na rok 2017 r. Z kolei kwota podana w informacji z otwarcia ofert zamieszczonej na stronie internetowej wynika z zarządzenia wójta gminy w sprawie projektu budżetu na rok 2018, i taką niższą kwotę należało przyjąć – zdaniem zamawiającego – jako właściwą.