Jak stanowi art. 96a § 3 KPA, celem mediacji jest wyjaśnienie i rozważenie okoliczności faktycznych i prawnych sprawy oraz przyjęcie ustaleń co do sposobu jej załatwienia w granicach obowiązującego prawa, w tym poprzez wydanie decyzji administracyjnej albo zawarcie ugody. Odgrywa istotne znaczenie też wtedy, gdy zachodzi konieczność przeanalizowania różnych aspektów, często spornych, na przykład w ramach uzyskiwania pozwolenia na budowę dla inwestycji związanych z infrastrukturą, podważanych przez daną grupę społeczną.
Wskazane rozwiązanie może być wykorzystane zarówno pomiędzy stronami postępowania, będącymi ze sobą w sporze, jak i pomiędzy stronami postępowania a organem administracji, przed którym toczy się postępowanie. W takim przypadku uczestnikiem mediacji są zarówno strony postępowania, jak i organ.
Dobrowolność
Z wnioskiem o przeprowadzenie mediacji może wystąpić organ lub strona postępowania, zakreślając przy tym zakres spornych kwestii, które miałyby stanowić przedmiot mediacji (tak: Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 25 kwietnia 2018 roku, sygn. akt: I SA/Gl 1225/17), w tym także proponując osobę mediatora.
Niezależnie jednak od tego, kto był jej inicjatorem, pozostali uczestnicy będą mogli zająć stanowisko, co do jej przeprowadzenia. Mediacja z założenia powinna być bowiem dobrowolna. Dlatego też, przed przystąpieniem do niej i wydaniem w tym celu stosownego postanowienia, organ powinien zawiadomić strony oraz organ, o którym mowa w art. 106 § 1 KPA (tj. organ współdziałający – zajmujący stanowisko w danej sprawie) o możliwości przeprowadzenia mediacji wraz z prośbą o wyrażenie zgody, a także o wybranie mediatora – w terminie 14 dni od dnia doręczenia przedmiotowego zawiadomienia (art. 96b § 3 KPA).
W informacji tej powinno znaleźć się wyjaśnienie podstawowych zasad mediacji, w tym także w zakresie ponoszenia jej kosztów, aby ułatwić stronie podjęcie decyzji w oparciu o pozyskaną w taki sposób wiedzę. Brak chociażby jednej wymaganej zgody bądź nawet milczenie w tym względzie, wyklucza przeprowadzenie mediacji (art. 96c KPA). Konsensus co do tych aspektów prowadzi zaś do wydania przez organ wspomnianego postanowienia o skierowaniu sprawy do mediacji, które jest doręczane stronom oraz organowi współdziałającemu (art. 96d § 1 KPA).
Co istotne, brak zgody na mediację może pochodzić od samego organu. Jak bowiem podnosi się w orzecznictwie sądowym, organ administracji publicznej nie ma obowiązku uczestnictwa w mediacji, zwłaszcza gdy nie dostrzega ani samego przedmiotu, który mógłby nią zostać objęty, ani szans na powodzenie tej formy załatwienia sprawy administracyjnej. Jednocześnie, w świetle dobrowolności mediacji, trudno byłoby przyznać także sądowi administracyjnemu uprawnienie do ingerencji w tę sferę działania organu, a w konsekwencji przymuszenie do jej zastosowania (tak: Naczelny Sąd Administracyjny w postanowieniu z 4 lipca 2018 roku, sygn. akt: II OSK 1798/18).