W dniu 17 kwietnia 2019 r. Krajowa Izba Odwoławcza wyroku w sprawie KIO 568/19 uznała, że zamawiający posiada uprawnienie do wezwania wykonawcy do samooczyszczenia. Skierowanie wezwania w trybie art. 24 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) nie stanowi obowiązku zamawiającego. Izba wskazała, że ww. działanie należy traktować jako przejaw „dobrej woli zamawiającego" czy wręcz „danie szansy wykonawcy na to, aby podjął stosowne działania, w celu uniknięcia ewentualnego wykluczenia z postępowania".
Czytaj także: Konsekwencje ukrycia błędu przed zamawiającym
Rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym. Zamawiający prowadził postępowanie na wykonanie dokumentacji projektowej. Jednym z kryteriów oceny ofert było doświadczenie osób zdolnych do realizacji zamówienia (dwanaście miesięcy na danym stanowisku w ramach inwestycji zbliżonej do tej, która została objęta przedmiotem zamówienia). Wykonawca zainteresowany uzyskaniem zamówienia wskazał w ofercie doświadczenie członka personelu, które miało zostać nabyte w ramach zamówienia realizowanego na rzecz tego zamawiającego. Zamawiający, po zweryfikowaniu tej informacji, doszedł do przekonania, że osoba wskazana w ofercie nie posiada dwunastomiesięcznego, tylko siedmiomiesięczne doświadczenie w piastowaniu deklarowanego w ofercie stanowiska. O powyższych okolicznościach świadczyła korespondencja z wykonawcą zatrudniającego tę osobę, jak również dokumenty wygenerowane w toku ww. przedsięwzięcia.
Zamawiający wezwał wykonawcę do udzielenia wyjaśnień w trybie a 24 ust. 8 Prawa zamówień publicznych, wskazując jednocześnie, że przedstawione w ofercie dane prowadzały zamawiającego w błąd. Wykonawca odwołał się od czynności skierowania wezwania podnosząc, że zamawiający nie posiadał podstaw prawnych do kierowania do niego pisma. W ocenie wykonawcy tego rodzaju niejasności powinny być wyjaśniane w oparciu o art. 26 ust. 4 Prawa zamówień publicznych.
Izba w całości zaaprobowała działania zamawiającego wskazując, że czynią zadość literze prawna. Dodatkowo Izba wskazała również wskazanie terminu, w którym należy przedstawić dowody na przeprowadzenie procedury samooczyszczenia należy traktować właśnie w kategoriach uprzedzenia wykonawcy, że zamawiający nosi się z zamiarem wykluczenia, co uniemożliwi skuteczne wszczęcie procedury self-cleaningu.