Wielkie wyjście młodych artystów

40 prac dyplomowych absolwentów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie można oglądać na wystawie „Coming Out”.

Aktualizacja: 01.12.2017 11:08 Publikacja: 01.12.2017 11:04

To pierwszy znaczący pokaz poza murami uczelni symbolizujący wyjście młodych artystów spod jej opiekuńczych skrzydeł i  rozpoczęcie samodzielnej drogi artystycznej.

 

W tym roku wystawa prezentowana jest w zupełnie nowym miejscu - w zmodernizowanej Reducie Banku Polskiego przy ul. Bielańskiej 10, niedaleko Placu Teatralnego (historyczny budynek zachował zabytkową fasadę ze śladami walk z czasów Powstania Warszawskiego).

Prace młodych artystów z dziewięciu wydziałów ASP: malarstwa, rzeźby, grafiki, konserwacji i restauracji dzieł sztuki, architektury wnętrz, wzornictwa, sztuki mediów, scenografii oraz zarządzania kulturą wizualną – zajmują trzy piętra. Jest wśród nich wiele ciekawych projektów.

Nagrodę główną jury 9 edycji przyznało Magdalenie Morawik z wydziału Sztuki Mediów  za wideo „Środkowa szarość” (powstałą w pracowni Prota Jarnuszkiewicza). Na ekranie młody człowiek wymachuje flagą. Wszystko spowija szarość. Początkowy rozmach i energia z czasem przechodzą w znużenie. Ten obraz komunikuje, że nadużywanie symbolicznych narodowych znaków zaciera ich znaczenie i sens naszego zaangażowania w ideę. Mimo że flaga nie ma koloru, krytyczny projekt artystki niewątpliwie powstał pod ciśnieniem nadużywania narodowej retoryki w  otaczającej nas rzeczywistości.

Echa społecznych debat na temat tożsamości narodowej odzywają się także w wielu innych pracach. Niejednokrotnie w sposób nieoczekiwany, a nawet zaskakujący. Uta Sienkiewicz z Wydziału Wzornictwa prezentuje kolekcje strojów narodowych, zatytułowana „Swoi”. Łączy w nich reinterpretacje symbolicznych historycznych ubiorów, np. polskiego kontuszu z elementami strojów ludowych z różnych stron Polski oraz sportowym stylem współczesnych kibiców z piłkarskich stadionów.  Nie da się ukryć, że efekt jest groteskowy.

Zofia Nycz (wyróżnienie) z Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną w swej pracy dyplomowej podjęła temat  „Fetyszyzacją obrazu. Nowy nacjonalizm w kulturze masowej”. W tej pionierskiej rozprawie bada wpływ polityki na dzisiejszą kulturę wizualną. Analizę zjawiska  przeprowadza m.in. na przykładzie  „patriotycznych” tatuaży i koszulek t-shirtów, ujawniając fasadowość i komercjalizacje w wykorzystywaniu narodowych symboli.

Ale oczywiście na pokazie dyplomów zobaczyć też można wiele prac skupionych po prostu na pogłębieniu artystycznego warsztatu. Bardzo dobry poziom w tegorocznej edycji reprezentują graficy. Jak choćby Igor Kubik w projekcie  „Rozkwit i upadek miasta Mahagonny” na podstawie opery Bertolta Brechta,  Marta Lachowska w litograficznym cyklu „ Nie mówimy wcale o miłości”, czy Ania Wieluńska – autorka projektu książki „Obiecadło ” na podstawie fraszek Jana Kochanowskiego.

Wystawa pod honorowym patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Czynna do 10 grudnia 2017 r. w godzinach 10:00-18:00

Po raz pierwszy można ja zwiedzać ze specjalnie zaprojektowaną aplikacją mobilną.

Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl