Pokaz powstał w londyńskiej Paul Stolper Gallery, a do Gdańska przyjechał dzięki współpracy „Łaźni" i British Council. Na wystawę „New Religion" składa się 50 prac — ponad 40 sitodruków, kilka rzeźb oraz film biograficzny. Choć nie ma zwierząt w formalinie, którymi Hirst bulwersuje publiczność, a zamiast brylantowej czaszki, sprzedanej kilka lat temu za 50 milionów funtów, jest srebrna, to przedstawione prace podejmują kluczowe tematy w sztuce tego 50-letniego brytyjskiego artysty
- Damien Hirst od początku skupia się w swojej twórczości na zależnościach sztuki, religii i nauki, ich obecności w życiu człowieka – mówi „Rzeczpospolitej" kuratorka Anna Szynwelska. – Zastanawia się, na ile religia jest ważna w naszych czasach, a na ile pochłaniają nas odkrycia naukowe, i czy nauka i medycyna nie zastępują nam przypadkiem religii.
W co zatem dziś wierzymy, bo jego zdaniem bezkrytyczna wiara w naukowy racjonalizm, zaufanie do technologii i całkowite zawierzenie naszego życia medycynie wypierają element mistyczny. Życie sprowadzone do prostych recept traci zaś transcendentalny wymiar. A przy okazji pyta, dlaczego nie jesteśmy w stanie w tym samym stopniu, jak religii i nauce, zaufać sztuce?
W wielu pokazywanych w Gdańsku pracach Hirsta powracają motywy rozmaitych medykamentów i cudownych tabletek. Jedna z nich została powiększona i wykuta z marmuru, inne stały się zmultiplikowanym elementem grafik lub pojawiają w obiektach, mieszających sacrum i profanum. Artysta podkreśla, że traktujemy je często jako panaceum na wszystkie problemy życia, a przede wszystkim jako ułudny sposób poskromienia lęku przed przemijaniem i śmiercią, przed którymi nie ma prawdziwej ucieczki.
„Nie rozumiem – mówi Hirst– dlaczego niektórzy ludzie pokładają całkowitą wiarę w medycynę, a nie w sztukę, nie kwestionując żadnej z nich.". Gdańska wystawa Damiena Hirsta jest częścią projektu Art+Science Meeting 2015, kontynuującego cykl realizowany przez CSW Łaźnia od 2011 roku, na który składają się wydarzenia. prezentujące dzieła światowej sławy artystów, działających na styku nauki i sztuki i podejmujących temat kondycji współczesnego człowieka