"Murzynka" Anny Bilińskiej-Bohdanowiczowej w galerii Kordegarda

Od 24 lutego w warszawskiej galerii Kordegarda oglądać można obraz „Murzynka” Anny Bilińskiej-Bohdanowiczowej ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. To kolejna prezentacja w cyklu Utracone/Odzyskane.

Publikacja: 23.02.2016 06:00

Murzynka - obraz Anny Bilińskiej-Bohdanowiczowej

Murzynka - obraz Anny Bilińskiej-Bohdanowiczowej

Foto: materiały prasowe

Namalowany w 1884 roku, a wystawiony na Salonie w Paryżu cztery lata później obraz, odniósł wówczas duży sukces. „Murzynka” uważane jest za dojrzałe dzieło 27-letniej malarki, przynależące do modnych pod koniec XIX wieku realistycznych studiów portretowych rozmaitych typów etnicznych.

W latach 20. ubiegłego wieku obraz kupił warszawski kolekcjoner Dominik Witke-Jeżewski, w 1933 roku przekazał go w depozyt Muzeum Narodowemu w Warszawie. „Murzynka” podzieliła losy dużej części zbiorów Muzeum, które zrabowane w czasie II wojny światowej, wywiezione zostały głównie do Niemiec. Kiedy w 2011 roku pojawił się na aukcji w jednym berlińskich Domów Aukcyjnych, powiadomiono odpowiednie instytucje w Polsce. Dotychczasowemu posiadaczowi dzieła została wypłacona rekompensata dzięki finansowemu wsparciu Fundacji Bankowej im. Leopolda Kronenberga. Portret po blisko 70 latach wrócił na swoje miejsce, do Galerii Malarstwa XIX wieku Muzeum Narodowego w Warszawie. Oficjalne przekazanie obrazu do muzeum odbyło się w marcu 2012 roku.

Tylko 69 zł za pół roku czytania.

O tym, jak szybko zmienia się świat. Czy będzie pokój na Ukrainie. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, tłumaczymy, inspirujemy.

Rzeźba
Salvador Dalí : Rzeźby mistrza surrealizmu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”