Dynamiczny rozwój usług cyfrowych oraz coraz większa dostępność internetu spowodowały, że modyfikacja przepisów cyfrowych stała się jednym z priorytetów Komisji Europejskiej. Unijny ustawodawca dostrzegł bowiem, że użytkownicy sieci są narażeni na coraz większe ryzyko.
W efekcie 27 października 2022 r. w unijnym dzienniku urzędowym został opublikowany tzw. akt o usługach cyfrowych, potocznie nazywany konstytucją internetu. Jego celem jest przyczynienie się do właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego usług pośrednich dzięki zharmonizowanym przepisom dotyczącym bezpiecznego, przewidywalnego i budzącego zaufanie środowiska internetowego, które ułatwia innowacje i w którym skutecznie chronione są prawa podstawowe, w tym zasada ochrony konsumentów.
Czytaj więcej
ABW ma blokować treści w sieci. Będzie to postępowanie jednoinstancyjne. Krytykują je prawnicy.
Rozporządzenie obowiązuje od 16 listopada 2022 r., jednak zdecydowana większość jego przepisów będzie miała zastosowanie od 17 lutego 2024 r., dając tym samym czas dostawcom usług cyfrowych na przygotowanie się do nowych regulacji unijnych. Co istotne, będą musieli je respektować nie tylko dostawcy, którzy mają siedzibę w UE, lecz także ci z siedzibą poza nią, pod warunkiem że dostarczają oni swoje usługi do państw Unii.
Owa konstytucja internetu ma umożliwić walkę z rozprzestrzenianiem się nielegalnych treści, dezinformacją i innymi zagrożeniami społecznymi. Ponadto określa w sposób przejrzysty obowiązki dostawców usług cyfrowych takich jak media społecznościowe, oraz nakłada obowiązki na platformy internetowe, kierując się przy tym zasadą proporcjonalności.