Szpital 360 to projekt TUW PZUW skierowany do podmiotów leczniczych, którego celem jest stymulowanie zarządzania ryzykiem oraz zwiększanie bezpieczeństwa pacjentów w procesie diagnozowania i leczenia. Istotnym elementem programu jest ankieta prowadzona wśród pacjentów, która pozwala na ocenę ich satysfakcji po zakończonym leczeniu. - Dzięki temu szpitale mogą monitorować jakość świadczonych usług oraz identyfikować obszary wymagające poprawy – zauważa Piotr Daniluk, dyrektor Biura Zarządzania Ryzykiem Medycznym TUW PZUW.
Pacjentów ankietuje obecnie 10 szpitali; łącznie 46 oddziałów. Ankiety są w pełni anonimowe – każdy pacjent otrzymuje unikalny kod, który umożliwia mu zalogowanie się na dedykowanej stronie i wypełnienie formularza. Do tej pory z możliwości tej skorzystało ok. 5 tys. pacjentów.
Trzy czwarte pacjentów poleciłoby szpital rodzinie po zakończonym leczeniu
Analiza zgromadzonych ankiet wykazała, że aż 77 proc. pacjentów zadeklarowało gotowość do polecenia danej placówki swojej rodzinie i najbliższym znajomym. Jak zauważa Piotr Daniluk, jest to bardzo wysoki wskaźnik rekomendacji, który świadczy o dużym poziomie zadowolenia pacjentów.
Dane zgromadzone podczas ankiet umożliwiają też wskazanie obszarów, na które szpitale powinny zwrócić szczególną uwagę. Najczęściej poprawy wymaga komunikacja, bo przekazywane informacje dotyczące stanu zdrowia i sposobu leczenia nie zawsze są wystarczająco jasne i zrozumiałe dla pacjenta.