Reklama

Pandemia zwiększyła lojalność specjalistów i menedżerów

84 proc. osób na średnich i wyższych stanowiskach przygotowuje się do kryzysu. Najczęściej ograniczają wydatki i szukają nowej pracy, choć najwyższa od trzech lat jest grupa tych, którzy na pewno nie chcą jej zmieniać.

Aktualizacja: 01.07.2020 10:21 Publikacja: 30.06.2020 21:00

Pandemia zwiększyła lojalność specjalistów i menedżerów

Foto: Adobe Stock

Ponad dwie piąte (43 proc.) specjalistów i menedżerów przyznaje, że nie ma teraz poczucia bezpieczeństwa zatrudnienia – wynika z najnowszego raportu firmy rekrutacyjnej Antal oraz doradczej Cushman & Wakefield, który „Rzeczpospolita" opisuje jako pierwsza.

Czytaj także: Trzeba umieć zdobyć talenty, a potem utrzymać je w firmie

– W wyniku pandemii możemy zauważyć rosnącą niepewność na rynku pracy – podkreśla Artur Skiba, prezes Antala, komentując raport podsumowujący wyniki sondażu, który na przełomie kwietnia i maja objął w Polsce ponad tysiąc pracowników zajmujących średnie i wyższe stanowiska. Według niego najbardziej pewni utrzymania posady są ci z branży e-commerce i nowych mediów, a także z sektora nieruchomości i budownictwa. Tam ponad ośmiu na dziesięciu badanych nie obawia się utraty pracy.

Odwrotna sytuacja jest w agencjach reklamowych i w PR, gdzie aż trzy czwarte ankietowanych specjalistów i menedżerów nie ma poczucia stabilności zatrudnienia. Nie najlepiej jest też w handlu detalicznym, gdzie prawie co drugi badany nie jest pewien przyszłości w obecnej firmie.

Reklama
Reklama

Czytaj także: Polskie firmy uczą się dbać o kapitał ludzki

Obawy o pracę i o utrzymanie dotychczasowego poziomu dochodów skłaniają do zaciskania pasa – aż 63 proc. badanych przyznało, że gromadzi teraz oszczędności i rezygnuje z części wydatków. Drugim najczęściej podejmowanym teraz działaniem jest aktywne poszukiwanie nowej pracy, co robi 38 proc. specjalistów i menedżerów. Zdaniem Sebastiana Sali, menedżera w Antalu, ma to związek z falą restrukturyzacji, wdrażaniem nowych strategii, polityką covidową pracodawców czy też po prostu redukcjami zatrudnienia w firmach (odsetek osób aktywnie poszukujących pracy odpowiada mniej więcej grupie, która nie jest pewna swego stanowiska).

Ci, którzy się o pracę nie boją, zwykle ostrożnie podchodzą teraz do jej zmiany. W tegorocznym badaniu do 11 proc., czyli do poziomu najwyższego od trzech lat, wzrósł udział specjalistów i menedżerów, którzy zdecydowanie nie chcą zmieniać pracy, ignorując oferty składane im przez rekruterów. Jednocześnie 5 proc. badanych przyznaje, że to właśnie perspektywa spowolnienia gospodarczego skłoniła ich do rezygnacji z poszukiwań nowego zajęcia. Nie sprzyja im zresztą dużo mniejsza niż przed wybuchem pandemii liczba ofert pracy.

Krzysztof Kosy, psycholog biznesu, twierdzi, że w trudnych czasach bardziej doceniamy stabilne zatrudnienie. Jeśli więc nie grozi nam utrata pracy czy części dochodów, to ostrożniej podejmujemy decyzje o zmianie pracodawcy. W dodatku pandemia zdławiła presję na wzrost płac, która zachęcała do zmiany zatrudnienia (zwiększała możliwości zdobycia podwyżki).

– Szanse na to, że w nowej pracy dostaniemy dużo lepsze warunki, są obecnie niewielkie – ocenia psycholog. Zwraca też uwagę, że w trudnych czasach wraz z lojalnością rośnie też skłonność pracowników do wykazania się. Widać to także w badaniu specjalistów i menedżerów; co piąty przyznał, że w związku z zapowiadanym spowolnieniem bardziej angażuje się w swoje zadania czy też stara się wzmocnić swoją pozycję, składając propozycje nowych projektów w firmie.

Uczestnicy badania są też gotowi do pewnych wyrzeczeń w razie trudności ekonomicznych swej firmy; najczęściej są skłonni zwiększyć wymiar zdalnej pracy (86 proc.). Najrzadziej są gotowi zaakceptować obniżkę wynagrodzenia (62 proc.), która może być argumentem skłaniającym do szukania nowej pracy.

Rynek pracy
Coraz mniej wakatów na zamrożonym rynku pracy
Rynek pracy
Gwiazdkowe nadzieje polskich pracowników
Rynek pracy
Dyrektywa Women on Boards – co o niej wiedzą Polacy?
Rynek pracy
Ważna jest nie tylko płaca
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Rynek pracy
Masowe zwolnienia na Węgrzech. Potężne braki na rynku pracy Ukrainy i Rosji
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama