Aktualizacja: 25.05.2019 19:35 Publikacja: 25.05.2019 16:00
Foto: Adobe Stock
Nie tylko zmieniające się prawo, ale także nowe oczekiwania konsumentów stawiają przed branżą gastronomiczną zupełnie nowe wyzwania. Najpoważniejszym jest nowe podejście Unii Europejskiej do plastikowych opakowań jednorazowego użytku. Przepisy zostały już uchwalone i zmienione zasady wejdą w życie od 2021 r. Od tego momentu zakazane będzie używanie plastikowych jednorazówek – od sztućców, kubków czy słomek po pojemniki zrobione ze spienionego polistyrenu, które są bardzo często wykorzystywane przez branżę gastronomiczną w przypadku dań na wynos. Temat jest już bardzo głośny, wiec można się spodziewać, że przynajmniej w części placówek kwestia ta zostanie rozwiązana wcześniej.
W ciągu roku ceny kawy na światowych rynkach wzrosły ponad 94 proc. Tymczasem najwięksi jej producenci, jak Brazylia czy Wietnam, widzą już nowe problemy z dostawami ziaren, co zapowiada jeszcze mocniejszy wzrost cen.
Dlatego nie warto liczyć na to, że „na pewno nic się nie stanie” albo „jakoś tam będzie”
Trwa sądowy spór Bacardi z rządem Kuby o prawo do marki Havana Club. Sąd w Wirginii przychylił się do wniosku biura znaków towarowych USA oraz Cubaexportu i drugi raz odrzucił pozew Bacardi o prawa do rumu przejętego w czasie rewolucji Fidela Castro.
Owady trafią legalnie do pieczywa. Komisja Europejska zatwierdziła stosowanie sproszkowanych larw mącznika młynarka jako składnika żywności, w tym pieczywa. Rynek żywności z owadów się rozwija, działa tu prężnie także spółka z Polski.
Coraz chętniej sięgamy po miód, zwłaszcza zimą – wynika z danych Polskiej Izby Miodu (PIM). W 2023 roku statystyczny Polak zjadł średnio 1 kg tego produktu. Zapotrzebowanie jest tak duże, że mimo wzrostu produkcji konieczny okazuje się import.
Sprzedaż szampana zmalała w 2024 r. o 2 proc. we Francji i o 10,8 proc. na świecie, ale udało się utrzymać poziom eksportu koniaku (166 mln butelek) mimo kilku poważnych zagrożeń. Przychody z eksportu zmalały jednak o 10,6 proc.
Na wojnie handlowej Donalda Trumpa skorzystać może Wielka Brytania. Jeśli faktycznie uda się jej uniknąć ceł, gospodarka kraju zyska impuls wzrostowy, co dobrze wróży tutejszemu przemysłowi i sektorowi usług.
Rodzima marka Whisbear, produkująca znane zabawki pomagające w usypianiu dzieci, ogłosiła upadłość. Firma nie radzi sobie z rosnącymi kosztami oraz potężnym kryzysem demograficznym. Wkrótce maskotki mogą zniknąć z półek.
Buńczuczne słowa Donalda Trumpa o wchłonięciu Kanady przez Stany Zjednoczone i nałożenie ceł na towary importowane z tego kraju nie pozostają bez odpowiedzi zwykłych Kanadyjczyków. Przykłady to buczenie podczas hymnu na meczach z USA, bojkot amerykańskich produktów, zmiana destynacji wakacyjnych.
Od boomu do spadku - tak można jednym zdaniem podsumować to, co dzieje się w handlu między Rosją a Turcją. Po agresji Władimira Putina na Ukrainę, Turcy stali się dla Kremla największym rynkiem eksportowym. W trzecim roku wojny Rosja tę pozycję utraciła.
1 lutego weszły w życie przepisy ustanawiające Wigilię dniem wolnym od pracy oraz wprowadzające dodatkową niedzielę handlową. 24 grudnia będzie wolny dla wszystkich pracowników, nie tylko dla handlowców, a klienci będą mogli zrobić zakupy w trzy niedziele w grudniu.
W 2024 r. liczba wizyt w tego typu obiektach spadła o 3,5 proc., co pokazuje, że Polacy nadal mocno trzymali się za kieszenie i ograniczali wydatki konsumpcyjne.
Jako pierwsi zrobili to Chorwaci. Teraz do nich przyłączyła się reszta konsumentów z państw bałkańskich. Chodzi o wysokie ceny żywności, które są nieuzasadnione.
Nakładając karne cła na towary z Meksyku, Kanady i Chin, prezydent USA rozpoczął wojnę celną, która może zdewastować światową gospodarkę.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas