McDonald's mocno stracił na podwyżkach cen. Widać to w wynikach giganta

Największa sieć fast-food na świecie zanotowała pierwszy od czasów pandemii spadek sprzedaży i zysków, co analitycy tłumaczą podwyżkami cen. Teraz firma próbuje z tym walczyć nową ofertą w obniżonych cenach.

Publikacja: 29.07.2024 18:42

McDonald's mocno stracił na podwyżkach cen. Widać to w wynikach giganta

Foto: Adobe Stock

Spółka podała, że jej globalna sprzedaż porównywalna (liczona bez wyników nowo otwartych placówek) spadła po raz pierwszy od prawie czterech lat w drugim kwartale. Konsumenci przy wciąż utrzymującej się inflacją oszczędzają na posiłkach na mieście lub wybierają tańsze opcje. Sieć McDonald's poinformowała, że ​​pracuje nad poprawkami w menu, takimi jak oferty posiłków i nowe pozycje, ale spodziewa się, że sprzedaż w tych samych lokalach będzie spadać przez kilka kolejnych kwartałów.

McDonald's chce być tańszy

— Konsumenci nadal postrzegają nas jako lidera w porównaniu z naszymi głównymi konkurentami, jasne jest, że nasza przewaga ostatnio się zmniejszyła — powiedział podczas telekonferencji z inwestorami prezes i dyrektor generalny McDonald's Chris Kempczinski. — Pracujemy nad tym, aby to naprawić w szybkim tempie — dodał.

Czytaj więcej

McDonald's pozbywa się współpracownika: Nie tolerujemy rasizmu

Reuters zauważa, że inne sieci fast food, takie jak Burger King, Wendy's i Taco Bell, zaczęły stawiać na posiłki o dobrej wartości, aby przyciągnąć klientów. McDonald's walczy cenami, wprowadził w USA nową ofertę za 5 dol., a jak podała firma,  sprzedaż była powyżej oczekiwań. W efekcie sieć rozmawia z franczyzobiorcami, aby przedłużyć ją poza sierpień. Prezes McDonald's w USA Joe Erlinger powiedział, że 93 proc. franczyzobiorców zgodziło się na prowadzenie promocji do sierpnia.

Akcje koncerny spadły o 15 proc. w tym roku, po podaniu tej informacji wzrosły o prawie 4 proc.

Firma, która trzymała się swojej prognozy na 2024 r. dotyczącej marży operacyjnej w średnim lub wysokim zakresie 40 proc., stwierdziła, że ​​będzie bardziej selektywna w kwestii podwyżek cen, aby chronić rentowność. — Chociaż teraz ruch jest słaby, w drugiej połowie roku powinien się poprawić. Z lepszą wartością w menu — powiedział Brian Mulberry, menedżer portfela klientów w Zacks Investment Management. Globalna sprzedaż porównywalna (w lokalach działających co najmniej rok) spadła o 1 proc. w drugim kwartale, w porównaniu z oczekiwaniami wzrostu o 0,5 proc. Całkowity przychód wzrósł o 1 proc.

Konsumenci mniej wydają na fast-foody

Dyrektor generalny Chris Kempczinski powiedział również, że konsumenci, którzy stali się bardzo wybredni, dużo częściej myślą o wydatkach. - Nastroje konsumentów na większości naszych głównych rynków pozostają niskie — powiedział.

W Polsce firma także walczy o klientów cenami, utrzymywana jest oferta Super Combo - zestaw dwóch burgerów z napojem i frytkami za 19 zł, czyli sporo mniej niż za inne podobne oferty w menu tej sieci.

Czytaj więcej

McDonald`s kupuje startupy, by zrewolucjonizować sprzedaż big maca

Wyniki McDonald's pokrywają się z komentarzami z zeszłego tygodnia dyrektora generalnego Coca-Coli Jamesa Quinceya, który powiedział, że w Ameryce Północnej widać mniejszą liczbę osób jedzących poza domem.  — Największym ciosem dla McDonald's jest to, że konsumenci o niskich dochodach naprawdę ograniczyli wizyty, co z nawiązką rekompensuje typowy spadek handlu, jaki McDonald's zwykle obserwuje w trudniejszych czasach gospodarczych — powiedział analityk Edward Jones Brian Yarbrough.

Porównywalna sprzedaż w USA spadła o 0,7 proc. w kwartale zakończonym 30 czerwca, w porównaniu ze wzrostem o 10,3 proc. rok wcześniej. Sprzedaż na rynkach międzynarodowych, która stanowiła prawie połowę przychodów w 2023 r., spadła o 1,1 proc., co było spowodowane osłabieniem we Francji.

Wolniejsze niż oczekiwano ożywienie w Chinach i konflikt na Bliskim Wschodzie zaszkodziły wynikom segmentu biznesowego McDonald's, w którym restauracje są prowadzone przez lokalnych partnerów, ponieważ sprzedaż spadła o 1,3 proc. w porównaniu ze wzrostem o 14 proc. rok wcześniej.

Nowe tańsze zestawy McDonald's

Przedstawiciele sieci fast-food w innych krajach, jak Niemcy i Wielka Brytania, również są zadowoleni z wyników tańszej oferty w menu. Ale Kempczinski powiedział, że McDonald's musi oferować wartość i wzmacniać ten przekaz za pomocą lepszego marketingu.

— Próba poruszenia konsumenta jedną lub kilkoma pozycjami nie wystarczy w kontekście, w którym się znajdujemy — powiedział.

Trwają również prace nad nowymi pozycjami w menu. Firma testuje swojego podwójnego burgera Big Arch, na trzech rynkach międzynarodowych ma się pojawić do końca tego roku.

W drugim kwartale przychody były na niezmienionym poziomie 6,5 miliarda dolarów i nieznacznie poniżej 6,6 miliarda dolarów, których oczekiwała Wall Street, według analityków ankietowanych przez FactSet.

Spółka podała, że jej globalna sprzedaż porównywalna (liczona bez wyników nowo otwartych placówek) spadła po raz pierwszy od prawie czterech lat w drugim kwartale. Konsumenci przy wciąż utrzymującej się inflacją oszczędzają na posiłkach na mieście lub wybierają tańsze opcje. Sieć McDonald's poinformowała, że ​​pracuje nad poprawkami w menu, takimi jak oferty posiłków i nowe pozycje, ale spodziewa się, że sprzedaż w tych samych lokalach będzie spadać przez kilka kolejnych kwartałów.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Kimchi ofiarą zmian klimatu
Przemysł spożywczy
GIS ostrzega: Popularne chipsy zanieczyszczone olejem termalnym
Przemysł spożywczy
Producent Krakusków kolaborował z nazistami. „Nie wiedzieliśmy, nie pytaliśmy”
Przemysł spożywczy
Włosi kupują polską markę. Oshee sprzedaje producenta popularnych wafli ryżowych
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Przemysł spożywczy
„Małpki” pod lupą
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki